onsdag, april 13, 2016

Någon hade lagt ...

.. en död duva på en mjuk filt i en grässlänt. Bakom en stenmur fick jag syn på den och stannade till.
 - Vem lägger en död duva på en hundfilt, tänkte jag och tog några bilder.
Jag stod kvar en stund och försökte, utan att röra den, se om den var skadad. Men den verkade bara ligga där med slutna ögon.

Plötsligt andades den. Eller var det bara vinden som tog tag i en vinge? Nej, nu andades den igen. Små svaga tecken på regelbunden andning. Mycket svaga. Så den levde ändå?

Något svar på frågan fick jag egentligen inte. Jag stod kvar en stund. Den verkade inte känna min närvaro. Kanske var den sjuk och döende. Kanske hade den krockat med en bil på den närbelägna gatan. Någon hade sett det och lagt ut en filt i solvärmen för att den skulle rehabilitera sig.

Någon, som likt jag själv agerar akutmottagning i stugan då och då.

*****

Inga kommentarer: