tisdag, september 06, 2016

Vad är det med ...

.. Island, som lockar mig så? Egentligen så vet jag inte precis. Men jag gillar det lilla landet långt ifrån allt. Jag har besökt det ett flertal tillfällen och har alltid blivit överraskad och trivts bra. I Reykjavik, eller i Akureyri. Sistnämnda en fin pärla på nordkusten. 

Igår hörde jag en översvallande recension av Jón Kalman Stefánssons nya roman Som universum, ungefär, och som tydligen är mer eller mindre en fortsättning på den bok jag köpte idag. Fiskarna har inga fötter. Man måste ju så att säga börja i rätt ände.

Så nu hoppas jag att recensenten har rätt. Jag har gått på sådana nitar förr, så jag är lite bränd.

Och för övrigt ser jag också fram emot kvällens avsnitt av den isländska TV-serien Fångade. Den rekommenderar jag.
 


Här kan du lyssna till gårdagens recension av hans nyaste bok.

*****

2 kommentarer:

Anki Sandström sa...

Hur var The Martian förresten?

Bert Bodin sa...

Jo, den var spännande. Väldigt teknisk. Skulle tro att gymnasieelever på teknikprogrammet skulle lära sig ett och annat av den. Faktiskt.

Den var också tjuvrolig. Huvudpersonen har en del slagfärdiga kommentarer om sina kolleger (de som lämnade honom på Mars) i all vänskaplighet.

Underhållning, men med vissa pedagogiska inslag.