måndag, februari 11, 2019

Hur tror du ...

.. att man ska kunna låta bli att gå ut i den perfekta vintern. 8 minus. Vindstilla. Djupt blå himmel. Oändligt vackert.

Förkyld eller inte - jag känner mig ändå väldigt sugen på en tur ut på isarna. En spraydusch i näsan öppnar andningsvägarna, och jag känner mig redo.

Lycka för utländsk ung man. Att få göra en snöängel.
Det är inget jag ångrar. Så vackert, så upplyftande, så helande. Här kan man antingen titta på folk, som åker skidor, skridskor, cyklar, promenerar, eller lägger sig ner och njuter av att ligga i ren snö. (Sistnämnde var en ung utländsk turist.)

Jag, som hade tänkt att gå en kortare sträcka, vandrade på, filosoferande, mediterande, D-vitaminabsorberande, och fjärran från världen ändrade jag mer eller mindre omedvetet mitt beslut. Det blev den längsta rundan, undantaget närmsta ön. 7,7 km fick räcka.

Världen får man tänka på i parti och minut alla andra tider på dygnet - ja, undantaget natten då, tack och lov.

Jag älskar vinter. Riktig vinter.
Och sommar.

Solen söker sig genom de södra kvarteren.
Inofficiellt vägval ut till stora rundan.


Chauffören vinkade glatt, när han såg att jag fotograferade.

D-vitaminerna sprutade från alla håll.

- Varsågod och sitt. - Tack, jag tror jag väntar till en annan dag.
Skidor, skridskor, cykel, apostlahästar. Alla är välkomna.


*****

Inga kommentarer: