måndag, februari 18, 2019

Nyhetsfloden

Varje dag följer jag så gott det går (och det går för det mesta utmärkt bra) vad som händer i omvärlden. Både den nära och den mer avlägsna. Det gäller ju att hålla koll.

Idag reagerar jag bland annat över två inslag i P1 morgon


Bokhandeln ökar. Det är ju glädjande. Och jag måste säga att jag också blir glad varje gång jag besöker en bokhandel här i stan och ser att det ofta är en liten kö till kassan.

Nu är det ju i och för sig den digitala varianten som ökar mest. Själv föredrar jag vanliga pappersvarianter. För jag kan läsa. Kanske kan man hoppas att ökningen vad gäller e-böcker betyder att fler med lässvårigheter, dyslexi, lockas in i skönlitteraturens värld.


Hemleveranser ökar. (Här hittar jag tyvärr ingen länk till inslaget.) Vi ids inte gå och handla längre. Men vi ids sitta framför datorn och beställa maten vi ska äta. Och få den hemlevererad. Ursäkta, men har det inte hela tiden klagats på livsmedelspriserna? Blir de lägre av att man slipper gå och köpa dem själv? Min teori är att det anses tjusigt att någon kommer hem med matkassen till dörren. Vi är ju sååå stressade och får inte ihop livspusslet annars.

Jag är nog den som hellre väljer broccolibukett eller korvbit själv.


-----

Det har förut aldrig hänt att jag lyckats ta mig igenom en krönika, eller ett debattinlägg som Lena Andersson varit mamma till. Men nu har det faktiskt hänt.

Denna gång handlar det om ett av ämnena ovan, nämligen den digitala världen gentemot den verkliga; den digitala skriften gentemot den tryckta.

Därför kan aldrig den digitala världen konkurrera med en papperstidning. Inte bara förstår jag vad hon skriver - jag håller dessutom med henne.

Framsteg? Jo - för henne.

*****

Inga kommentarer: