tisdag, februari 26, 2019

Nya vanor

Jag vet inte hur du gör, men jag har en vana att spara på "gottepåsen" lite för länge i många fall. Gottepåsen består i det här fallet av en tidning, eller kanske främst, en tidskrift.

Jag prenumererar på en exklusiv skara magasin. Det är Filter, Vi, Utemagasinet, Turist och Vår fågelvärld. Ja, och sedan kvartalstidningen Camera natura, förstås.

Med glädje plockar jag upp dem ur brevlådan och myser vid tanken på att jag ska få bläddra i dem och njuta av innehållet. Men ... Så var det det där med att inte förhäva sig med en gång. Jag vill spara lite.
 - Jag tar den till helgen. I stugan. Det blir mysigt.
Så tänker jag, och lägger undan tidningen.

Det är bara det att godiset ligger kvar och lockar lite för länge. Nästan så att nästa nummer hinner komma (Jo, det har hänt.) innan jag ens har börjat bläddra i det förra. Hänger du med?

Det där har börjat irritera mig, så nu blir det nya vanor. Idag kom Utemagasinet nerdunsande i lådan. Och jag har redan läst det. Nästan. Med stor behållning. Det finns en del kvar att ta del av, men numret är åtminstone grundligt inventerat när det gäller intressanta artiklar, så jag vet vad jag vill läsa.

Nu ikväll när jag lägger mig för kvällen, tar jag itu med februarinumret av tidningen Vi. Imorgon lär väl marsnumret dyka upp.

Men det sparar jag väl till helgen.

Eller hur var det nu ... Hm?

*****

Inga kommentarer: