torsdag, februari 14, 2019

När Ögonblick ...

.. i norr griper in, händer det ingenting. Eller ...?

Igår såg jag, och säkerligen flera hundra andra människor, att ljusreklamskylten utanför redaktionsfönstret (tjusigt, va? "Redaktionsfönstret".) håller på att dra sina sista suckar. Eller i vilket fall, allvarligt skadats.

Givetvis försöker jag göra något åt det. Men var börjar man? Vem äger skylten? Tänker att jag på de flesta liknande skyltar ser namnet JCDecaut, i stort sett var man än sätter sin fot i landet. Alltså googlar jag det företaget och finner att de inte har kontor här. Men - jag hittar en länk för felanmälan. Sagt och gjort. Igår, alltså. Någon bekräftelse har jag inte fått. Vilket inte är så konstigt. Det är många företag som inte håller koll på sina e-postlådor. (Justitieombudsmannen t.ex.)

Vems ansvar?
Men jag funderade vidare och ringde Luleå Kommuns gatukontor. Jodå - en vänlig dam försökte hjälpa mig, men visste egentligen inte var hon skulle för ärendet vidare.
 - Kanske P-huset Karpen, föreslog jag, den står ju på deras tomt.
 - Jamen, det är ju också kommunen, sa gatukontoret.
 - Då så. Då är det kanske ni som ska ta itu med det hela, försökte jag.
 - Ja, jag ska ta det med Johanna, så får hon ta tag i det imorgon.
 - Imorgon!? Då har den blåst sönder helt. Det blir ju oväder.

Längre kom jag inte. Idag på morgonen tittar jag ut genom biblioteksfönstret (ja, vårt eget bibliotek, alltså). Läget är oförändrat. Snön faller. Folk går förbi. Ingen reagerar. Nå'nannanismen råder.

*****

2 kommentarer:

Cecilia N sa...

Här i stan har de gjort en app till telefonen för felanmälan. Jag har använt den några gånger. Men reklamskyltar är lite knepiga när det är nån annan än kommunen som äger.

Bert Bodin sa...

Bra initiativ med en app. Hoppas bara det finns en människa i andra änden också.