söndag, februari 09, 2020

Bra tilltag i Danmark

Läste om Elisabets äventyr, som hon och sambon råkade ut för härom kvällen. Det var hästar som i mörkret var ute och spatserade i trafiken på en väg. De hade tydligen släppts ut med vilja ur en hage, av några knäppskallar.

Men det var väl inte det värsta, utan det var de bilister som ville förbi, som var rätt hänsynslösa, trots varningar. De körde alldeles för fort.

Jag är också bekymrad över hur folk mer och mer blir egocentriker, odödliga och hänsynslösa, när det gäller trafik. Inte bara när det gäller bilar. Cyklister har en hel del att plantera in i hjärnbarken också.

Därför blev jag glatt överraskad när jag fick höra att de har samma problem i Danmark. Men där har man nu genomfört en tanke som jag haft sedan länge. Nämligen att notoriska fortkörare inte bara ska tas in för förhör och sedan få köra hem till mamma. I Danmark tänker man helt enkelt att inte bara dra in körkortet, utan också konfiskera fordonet. Utmärkt idé. Så tycker jag att vi ska göra här i landet också.

*****


Inga kommentarer: