lördag, februari 01, 2020

Ja vad ska man tro ...

.. om Coronavirus? Nu, denna lördagseftermiddag, klassas det som samhällsfarlig sjukdom av den svenska regeringen. Farlig för oss människor, eller farlig för samhället? Det är klart att om Sveriges befolkning plötsligt är sängliggande till största delen, så blir det problem.

Men jag funderar också över om vi någon gång förut varit så fixerade vi någon liknande händelse. Möjligen när svininfluensan svepte över världen. Men Sars brydde vi oss inte speciellt om, vad jag kommer ihåg. Och det var en allvarligare sort, om jag inte minns fel.

Nu ställer sig alla inkopplade myndigheter från WHO och nedåt, i något som börjar likna stabsläge. Samtidigt ber man oss ta det lugnt. Ingen fara på taket.

Jag tycker det verkar lite mysko.

*****

4 kommentarer:

Monet sa...

Jag, som fortfarande håller på med en slags mental återanpassning till Sverige efter tio år i Frankrike blir jättefrustrerad! Bortsett från att vi alla är olika och gör olika typer av riskbedömningar och/eller förbereder oss på ett personligt plan så finns det också nationella skillnader. Det är väl känt att Frankrike är mycket väl rustat för olika typer av kriser och katastrofer. Internationellt är de nästan alltid först på plats med specialutbildat folk och hjälputrustning. Det var inte en slump att det var franska piloter i sina canadairplan som släckte eld i Sverige t ex. Det -r heller inte en slump att det är Frankrike som först hämtar hem EU-medborgare, inklusive svenskar, från Kina nu och det med de säkerhetsåtgärder som behövs.

Jag följer nyhetssändningar och övriga medier på svenska, franska och amerikanska tv-kanaler och tidningar. Internationellt ges fullkomligt öppen och adekvat och uppdaterad information om virusets uppkomst, spridning, inkubationstid, smittbarhet och på vilket sätt etc. i Sverige sitter professorer i rutan och säger att det är minimal risk för smittspridning i Sverige, att munskydd inte hjälper(?!), att man ska tvätta händerna så går det bra. Samtidigt landar en smittad flicka och har dels suttit i ett flygplan,dels klivit på en buss för att ta sig till Jönköping där hon visserligen är klok nog att hålla sig hemma. Tills hon blir sjuk! Hon påstås inte ha kunnat smitta någon annan. Vilket s-snack. Det är fastlagt att man smittar under inkubationstiden men här bryr man sig inte ens om att ta reda på hennes medpassagerare som också landat i Sverige? i Frankrike säger man:” Detta virus tar flyget”.

I Frankrike har man också evakuerat en första omgång medborgare på ca 180 personer. (det kommer fler i eftermiddag)De är placerade i karantän i en fin semesterby nära Marseille där de bor bra, har alla faciliteter, får röra sig fritt inom området men får inte lämna det. Det bevakas av gendarmer, sjukvårdspersonal undersöker dem två gånger dagligen, alla som levererar mat kommer i full skyddsmundering. Ttansporten från flygplatsen skedde i specialbilar.

Där har man också långa nyhetsinslag om utveckkingen plus sätter in specialprogram med olika experter och det sprids ingen panik alls. Alla vet att landet är väl rustat och förberett - två världskrig har format en befolkning med ett säkerhetstänk och en praktisk och mental beredskap som är nöstintill obefintlig hos gemene man i Sverige. Det märktes ju inte minst på diskussionen på Elisabets sida för ett tag sen där inte en kotte hade ens en vattenflaska hemma!

På olika sociala medier sitter svenskar på full allvar och tycker det är trist att flygbolag stängt ner sina flygningar till Kina eftersom man sett fram mot att åka dit.Att åka till Thailand och Vietnam anses helt riskfritt (!!!) Det finns inte i huvudet att detta är ett osynligt luft- och kontaktburet virus som sprider sig snabbt och exponentiellt . En oupptäckt smittad smittar 2,5 nya. WHO klassar detta som en global hälsofara och talar om pandemi, länder stänger sina gränser och på svenska Facebook delar man skämt om Corona-öl - höhö.

Obegripligt för mig. Om det inte var absolut nödvändigt skulle jag inte uppsöka flygplats eller sätta mig i ett flygplan där man delar luft med andra i timmar. Hade jag planer på att åka till något land med bristande förmåga att stänga sina gränser eller med begränsade sjukvårdsresurser skulle jag definitivt tänka om.

Men det är jag. Alla behöver ju inte vara en sån ”prepper” heller och jag tänker inte gå till ICA med munskydd än 🤣😁🤣Men jag litar mera på BBC och Le Monde än på Hallengren!

Bert Bodin sa...

@Monet

Tack för din långa kommentar. Borde inte du börja blogga igen? ;-)

Jag tror också att svenskar i gemen, är dåligt "preppade". Och det behöver inte vara en katastrofsituation, eller ett krig. Det kanske bara är ett strömavbrott. Ett kraftigt regnväder, som leder till översvämningar och stoppar trafik, etc. etc.

Monet sa...

Ledsen för lång kommentar:-) Men du har tidigare sagt att det var OK och när du tar upp mig närliggande ämnen så... Men jo, jag ska nog börja blogga igen. Med tema: Återkomsten. Jag tror att ni är bättre förberedda som har ett ställe på landet där ni är betydligt mera medvetna just om el, infrastruktur och väderförhållanden. Vi lärde oss masson om det på vår skärgårdsö. Men skillnaden är att i Frankrike vet man det här sen generationer, krigens erfarenheter inte allt förglömma!

Bert Bodin sa...

@Monet

Inget att vara ledsen för. Långa kommentarer är välkomna.

Angående dålig beredskap så har jag ofta framhållit att svenksarna borde omfattas av civil krispliktsutbildning.En månad skulle fixa många preppare.