fredag, februari 28, 2020

Lär dig

Om du inte hör vad någon försöker säga till dig  - hur reagerar du då?

Förmodligen höjer du rösten och säger
 - Ursäkta. Jag hörde inte.
Du höjde rösten omedvetet.

Jag lyssnar rätt ofta på Ring P1 och märker hur många inringare nästan skriker när de ska säga något. Och jag har i min forskning kommit till slutsatsen: De har hört dåligt. Idag fanns ett utmärkt exempel där inringaren nästan hann bli hes innan han sagt vad han skulle.

Kanske inte på grund av hörselskada eller allmänt dålig hörsel, utan för att de inte hör motparten i telefonen så bra. De har nämligen inte hittat volymknappen för inkommande samtal.

På mitt jobb fanns en gång en medarbetare som pratade väldigt högt med kunderna. Så högt att vi andra i kontorslandskapet stördes av det ibland.

Jag beslutade att göra en insats. När kollegan gick på lunch ställde jag upp samtalsvolymen två snäpp i hens telefon och headset.

Gissa hur det gick!

Och rannsaka dig gärna.

Fast nu blir jag väl anklagad för mansplaining.
Jo, vissa vill ju inte lära sig nytt.

*****

Inga kommentarer: