tisdag, februari 25, 2020

Mera rabatt

Bokrean måste jag ju kolla. Det var jag inte ensam om att göra. Jisses vad mycket folk som gick och botaniserade bland bokborden. Hörde också i radion idag att den skrivna boken verkar hålla sina ställningar. Det lästa ordet lär ju också var det som stannar längst i minnet.

Glädjande var också att jag såg många ungdomar, som gick och bar på små boktravar och diskuterade och rekommenderade böcker för varandra. Ett gott tecken, tycker jag. 

Själv fyndade jag alltså inte bara i mataffären idag. Det blev också tre böcker. Men egentligen fyra. Malin Persson Giolitos volym innehåller nämligen två romaner; Bara ett barn och Bortom varje rimligt tvivel. Jag har inte läst något av henne tidigare, men har hört en del gott om hennes författarskap. Hoppas det stämmer.

Ålevangeliet har låtit tala om sig en hel del. Jag har inte satt mig in i vad det egentligen handlar om. Boken fick ett av Augustpriserna 2019. Fakta och filosofi har jag uppfattat som tema i denna bok.

Bok nummer tre 1794 är en fortsättning på Niklas Natt och Dags förra bok som följaktligen hette 1793. En kriminalroman som handlar om just dessa år, med skildringar om livet i Stockholm på den tiden. Spännande och skrämmande. Jag hoppas den här är lika bra som den förra. 

Och billigt blev det. Inbundna böcker till pocketpriser.

Nu har jag mycket att hugga tag i efter den bok jag håller på med just nu. (Se högerkanten här i bloggen!)

Kul om du läst något av dessa böcker. Berätta gärna vad du tycker. Men spoila inte, tack!

*****

4 kommentarer:

Rexxie sa...

Jag ska till Stockholm i morgon med en kollega. Min lista är på 36 böcker, men jag får nog hålla igen lite...
Däremot undrar jag lite varför jag missat Natt och Dag? Så då är väl listan egentligen på 37 böcker.

Bert Bodin sa...

@Rexxie

Natt och Dags böcker är läsvärda. Dels för att den första är spännande, men också för inblicken i livet i huvudstaden på 1700-talet. Hur mycket det nu stämmer. Men jag tror att miljöerna är "risörtjade".

Thalassa sa...

Malin P G:s böcker har jag läst. De är bra! 1793 laddade jag ned för en vecka sedan efter rekommendation av brorsan. Men - NEJ! Efter ett par försök har jag gett upp den. Konstigt för jag gillar såväl historiska skildringar som s k spänningsromaner, men här kommer jag nog inte riktigt överens med författaren. Har i stället gått över till Anna Janssons senaste gotlandsmord.

Bert Bodin sa...

@Thalassa

Bra. Tack för respons på Malins bok.

Anna Jansson känner jag inte till.

Natt och Dag gillar jag.