onsdag, februari 19, 2020

Så fick jag ...

.. lite att fundera över, under tisdagskvällen. Har man löst palmemordet?

Ja, det vet jag inte. Särskilt inte med de lätt kryptiska intervjuer vi fick oss till livs under kvällen. Men det blev onekligen fart på spekulationerna.

Min egen framtidsspaning säger att det blir ett antiklimax någon gång i sommar, då Palmegruppen väntas komma med en slutsats. 
 - Det kan bli ett åtal, säger någon. 
 - Konstigt, säger jag. Då har ju den skyldige nu ett par månader på sig för att gå under jorden. Nu har ju en varningsklocka ringt för en gärningsman.

Alltså tror jag på någon form av pannkaka.

Vi får se.

*****

4 kommentarer:

Babsan sa...

Delar din uppfattning👍

Monet sa...

De flesta insatta förklarar det här agerandet med att den här relativt nya förundersökningsledaren Krister Peterson (kunnig åklagare, erfaren och långt ifrån spekulationslysten) har i Palmegruppen gått vidare på spåret med Skandiamannen. Det som schabblats bort i omgångar av Holmér och Ölvebro bland andra. Börjar man om från början vilket man verkar ha gjort kommer man lätt fram till samma slutsatser som journalisten Thomas Petterson (dom heter ju alla likadant:-) i både den bok (Den Osannolika Mördaren) och artikelserie i magasinet vars namn jag just nu glömt (Fiber?), kommit fram till att det är Skandiamannen Stig Engström som är gärningsman. Eventuellt i samarbete med andra vilket kan visa sig vara riktigt spännande. Engström befann sig på plats och mycket annat kring hans övriga nätverk tyder på att det är han.

Men han begick självmord för ca 20 år sedan och det är därför man kan gå ut som man gör nu. Det finns ingen nu levande gärningsman som ska ha tid på sig att gömma sig, då gör man förstås inte så här. Däremot kommer man Innan sommaren att presentera tillräckligt med underlag som skulle kunnat leda till åtal. Antagligen har man funnit vapnet och kunnat knyta det till honom, det är den mest troliga teorin. Är detta åtalsunderlag tillräckligt starkt leder det ju inte till åtal men till att utredningen läggs ner med hänvisning till att allt nu är utrett och det inte finns något mera att gå vidare med. Låt oss hoppas det. Personligen tycker jag det är lite läskigt OM det är han. Han bodde på samma gata som vi i Täby, några kvarter bort, han satt i kommunstyrelsen troligen samtidigt som jag var informationschef i Täby Kommun fast jag inte minns om jag träffat honom. Troligen har mina barn gått i samma skola som hans dotter. Det kommer nära.....Och spekulationerna lär fortsätta!

Bert Bodin sa...

@Monet

Jo, jag har läst om det mesta, som du nämner (tidskriften heter Filter).

Men åtal? Kan man alltså åtala en död man? Om det nu är Stig Engström.

Bert Bodin sa...

@Babsan

Visst verkar det pannkaka av alltihop. Man får kanske en förklaring. Men på utredaren låter det ju som att man ska kunna straffa någon för mordet.

Sådär - nu kan du återgå till tårtan. Grattis!