tisdag, februari 18, 2020

I flera år ...

.. har jag efterlyst lite mer eftertanke, när det gäller vår plasthysteri. På senare år har det ju ändå blivit bättre och bättre. Nu planeras plastkassarna bli ännu dyrare. Det är bra.

Och titta nu vad jag hittade i fruktdisken på min lokala konsumaffär. Papperspåsar till frukt och grönt! Det har jag också efterlyst. Vilken framgång; logik.

Visserligen har jag alltid med mig nätpåsar till frukten. De ligger förstås beredda i mina flergångskassar, som alltid finns med till affären. Annars skäms jag. Och trots att dessa papperspåsar har ett genomskinligt fönster på baksidan, så är det ändå papper och ska som sådant återvinnas.

Grattis!

"Titta vad bra!"

*****

10 kommentarer:

Christel sa...

Helt enkelt skitbra!

Bert Bodin sa...

@Christel

Jepp. Att man äntligen har kommit på det.

Cecilia N sa...

Här har de nu kommit på att man kan använda kompostpåsarna två gånger. Först som ”fruktpåse” i affären och hemåt och sen som kompostpåse.
Utan fönster alltså.

Bert Bodin sa...

@Cecilia N

Då gäller det komposterbar "plast", eller?

Rexxie sa...

@Bert: Observera att Cecilia skriver "utan fönster alltså". Det är inga fönster på våra påsar här där kassapersonalen faktiskt klarar av att öppna påsen och titta vad det är i... ;-)

Bert Bodin sa...

@Rexxie

Jag vet inte varför "fönster" är nödvändigt. Men det är tydligen likvärdigt med påsen i övrigt, vad gäller återvinning. (Materialet känns som papper, kan rivas lika lätt.)

Turtlan sa...

Gillar också. De mindre påsarna är svårt ha till ngt annat men får lösa det så kommer till nytta en gång till. De större blir ju matavfallspåsar.
Jag kör ju nästan alltid självscanning och då funkar egna lämpliga saker att packa i bättre än affärens plastkassar. Ja papperskassar går väl an men mina egna vinner.

Har Ica och tex Willys börjat med papperspåsar till frukten eller är det enbart coop undrar jag?

Bert Bodin sa...

@Turtlan

Vi använder oftast egna "nätpåsar" till frukt. Men ibland har de råkat bli hemma.

Har inte sett pappervarianten på ICA än så länge.

Anonym sa...

Här har de också börjat med papperspåsar utan fönster. Självscannar, så den behöver k te öppnas. Jag brukar ta med dem nästa gång jag handlar och använda dem flera gånger, för det är ju så kraftigt papper. Här komposterar vi ännu i majspåsar. ellem

Bert Bodin sa...

@ellem

Jepp. Majspåsar gäller även här sedan drygt 20 år.

Vad gäller frukt- och grönsakspåsar, så har jag nätditon som tas med när jag går och handlar.