lördag, augusti 15, 2020

Sent igår kväll ...

.. ja, för att inte säga midnatt var jag på väg att gå i säng. Allterftersom jag släckte inomhus gör sig mörkret mer gällande förstås. Då reagerar jag för blänkande ljuskäglor som kastar svaga skuggor här inne. Jag tittar ut och ser tre ljuspunkter ute på vattnet.
 - Vad är nu detta, säger jag för mig själv och ställer mig och spanar ut i mörkret. Ibland träffar en ljusstråle mig rakt i ansiktet. 

Jag vänjer mig snart och ögonen ser lite fler detaljer. Det är ju trots allt inte becksvart ute den här tiden på året. Och jag inser att det är grannarna som pysslar med något. Lägger nät, kanske.

Nu vittjas det.
Nu på förmiddagen förstår jag vad det handlar om. De hade varit och fiskat kräftor uppe vid älvmynningen ett par kilometer bort. Råne älv är kräftrikt vatten. 

Fiskandet hade pågått lite för långt in på kvällen, så de fraktade hem burarna ovittjade. I mörkret placerade de ut dem. Det var det jag såg hända i ljuskäglornas sken.

Idag var det dags att vittja. Och nu ser jag på Facebook att kräftkok pågår där nere hos grannen.

Så var det med det mysteriet.

*****

Inga kommentarer: