måndag, augusti 03, 2020

Torka

Visst har det regnat en del i juli månad. I år 86,5 mm!!! (Jfr 2019: 12 mm.) Inte behöver vi vattna särskilt mycket eller ofta.

Men det händer inget. Nyhetstorka kallas det. Minns pappa journalisten, som skakade på huvudet åt de tunna blaskor som hamnade i vår brevlåda på somrarna. Snabbläddrade.

Här jobbas förstås en del. Åkerbären bärgas hem. Säkrar bland annat jullikören. Sedan blev det besök på ett av mina hemliga ställen för att bärga hem kantareller också. Som du förstår så trivs de bra i år. Så det blev min lott. Plus krattning förstås. Å andra sidan slapp jag klippa gräset. Det gjorde han som ligger där i hängmattan och läser dagens tidning, som faktiskt inte är så himla tunn.

Faktiskt!

Men jag känner mig inte riktigt på topp idag, så resten av dagen fortsatte i lugnets tecken. Ja, man häpnar ju över tillståndet i världen. Men det är man ju så van vid att man knappast reagerar längre. Ids inte kommentera det ens. Torka.



*****

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Låter inte bra att du inte känner dig hundra. Hoppas att det ordnar sig, Bert! Vi är nog många som är rädda om dig!

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Åh - det var inget allvarligt. Lite huvudvärk. Och jag tar ogärna tabletter.

Men tack för omtanken. 🥰

Thalassa sa...

Oj, vad mycket gott du skriver om!
Jag har en knasig vana - ovana - med mitt läsande. Hänger nog kvar från jobbtider när jag snabbt behövde få en överblick av en stor textmassa. Alltså - jag ögnar snabbt över texten först för att sedan läsa noggrant. Studsade vid ordet JULLIKÖR. Medge att det ser lustigt ut!

Bert Bodin sa...

@ Thalassa

Lustigt. Och gott!