söndag, maj 02, 2021

Bedrägeri

Kanske har du läst om detta på annat håll,  men jag delar ändå med mig.

Två av mina f.d. arbetskompisar messade mig och frågade vad jag har för mobilnummer. Jag tyckte det var lite märkligt, eftersom jag visste att de redan borde ha den informationen. 

Det skrevs också något om att det gällde någon sorts tävling.

Jag ställde motfrågan om deras nummer, men fick bara ett undrande frågetecken som svar. 
 - Okej, skrev jag. Då glömmer vi det här och ringer polisen.

Sedan dess har det varit tyst. 

De två jobbarkompisarna har fått sina Messenger- och eventuellt också Facebookkonton kapade.

Svara alltså inte, om du får frågan om ditt telefonnummer. Även om det är en bekant som hör av sig.

*****

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Tack för tipset, Bert!

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Man vet aldrig vad man kan råka ut för.