onsdag, maj 26, 2021

Gunnar Hansson ...

Älgen och jag
.. heter en mycket idog herre som skulpterar i trä. På konsthallen här i stan har han nu ställt ut en stor del av sin produktion. Och det är inte lite. Stort och smått om vartannat. Redan i entrén möter man en älg i naturlig storlek. 

Men här finns mest fåglar. Också de i naturlig storlek. Tranor eller talltitor spelar ingen roll. 

Lite måleri finns också.

Imponerande!

Sevärt.

Sommarbukett


Fåglar, fåglar, fåglar

Mjölkört i mängd

Räven raskar över golvet. Tranorna dansar. Rådjuren avvaktar.

Sommargylling

*****

6 kommentarer:

Monica sa...

Det är så otroligt roligt att se sånt och vilka konstnärer! Söder om huvudstaden i nästa metropol finns fantastisk konst i trä i befintliga träd som en gång fallit men då behölls flera meter höga stubbar och han som fick uppdraget är från Leksand. Har skulpterat så otroligt fint och mycket av stadens historia. Man kan gå där länge i stadsparken och titta på detaljer. Otroliga konstnärer är de!

Bert Bodin sa...

@ Monica

Ja, jag måste säga att just denna utställning var en av de mest imponerande jag sett på konstahallen här i stan.

Anta Snaque sa...

Eftersom jag har känt Gunnar och hans familj sedan 1960-talet — var sambo med hans tremänning (även han konstnärlig) — så har jag givetvis följt Gunnars konstnärskap genom årens lopp. Han är en fantastisk konstnär med ett otroligt öga för djur och natur.

Bert Bodin sa...

@ Anta Snaque

Ett otroligt öga - jo det känns verkligen så.

Turtlan sa...

Buketten! Så fin! Känner att jag saknar gå se konst och på andra utställningar. En del att ta igen framöver.

Bert Bodin sa...

@ Turtlan

Här har vi kunnat gå på visningar under hela pandemin. Med starka restriktioner, förstås.