onsdag, maj 19, 2021

Tvist

På min vandring mot vaccinationscentralen såg jag den här blomman i massor på vissa vägslänter. Jag har märkt att den blir mer och mer vanlig, snudd på invasiv. För jag minns den inte från bara några år sedan i sådana mängder.

Nu vill jag veta vad det är för växt. Själv har jag fått lära mig att den heter backskärvfrö. Men andra hävdar vårskärvfrö. Jag hittar inte vårskärvfrö i den flora som jag har hemma. Kanske är det annat i den tjocka floran som jag har i stugan. Vi får se.

Men jag tror jag har rätt. Enligt SKUD - den sajt som fastställer växters namn - så finns vårskärvfrö i sydeuropa och Kina. Jag bor inte där!

Upplys mig!
*****

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag är ledsen Bert, just nu tragglar jag Donaus bifloder och har inte kommit till växtriket.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Menar du Iller, Lech, Isar och Inn? Och några till Sava, Leitha (kanske inte rättstavat.) Enns ...

De behöver man väl inte traggla. Det är ju mellanstadiekunskaper.

😉

Hos mig sitter dom stensäkert.

Monica sa...

Det är backskärvfrö, flerårig, du kan äta den picklad, släkt med ruccola, har inte provat dock😊men andra har, vårskärvfrö ettårig och mer blåaktig i tonen. Du har så bra koll.

Bert Bodin sa...

@ Monica

Jojomensan - här hålls koll! 😇