onsdag, maj 19, 2021

På väg ...

.. steg för steg
på förmiddagen. Mot ljuset, förhoppningsvis. 
Dags för spruta nummer 2. Vaccinationscentralen är inrymd i Coop Arena på lagom promenadavstånd. Där väntar rätt mycket folk i glest utdragen kö. Men allt går smidigt. Värdar tar hand om mig och visar vägen. Mycket välorganiserat.  Måste ge en eloge till Regionen. 

Egentligen hade jag förbokad tid till imorgon. Men härom dagen kom ett meddelande i 1177.se om att jag var välkommen redan idag. Inte mig emot. Nu hade man dessutom utökat vaccinationsutrymmena. En värd kom och hämtade och guidade till en övervåning där vi fick sitta i kö. Vartefter den krympte fick vi flytta till nästa stol.
 - Det känns som att vi leker Hela havet stormar, sa jag åt damen och herren efter mig i kön.
 - Ja det var länge sedan, skrattade mannen.

Smidigt, som sagt.  Fick min spruta av en glad sköterska, som också berättade att biverkningar är vanligare efter andra sprutan.
 - Du kan få frossa, huvudvärk, kanske lite feber, ont i magen, berättade hon.
 - Jaså, sa jag. Då får det bli en Panodil.
 - Precis, sa hon och räckte mig vaccinationskortet och legitimationen. Det tar en vecka innan ditt skydd är helt utvecklat, tänk på det.

Jag lovade, tackade och så sa vi hej.
En kvart på ny stol för att konstatera att inga akuta biverkningar skulle yppa sig. Sedan vandrade jag tillbaka mot stan och lunch, där Benke väntade. Vi bjöd en kompis på lunch, eftersom han fyllde år.

Dagen går vidare.

*****

9 kommentarer:

Thalassa sa...

Tänk att man blir så glad över en spruta! Både B och jag fick dos två igår. Den här gången i en stor, utrymd gymlokal vid Odenplan. Ingen kö och imponerande välorganiserat här också. Vi bjöds t o m på kaffe medan vi skulle sitta av våra 15 minuter, och under den tiden gick personal runt minst fyra gånger och kollade att alla var OK. Inga biverkningar förutom liten ömhet i armen - hittills i alla fall.

Bert Bodin sa...

@ Thalassa

Det känns skönt att ha fått det gjort. Man känner sig lite friare, särskilt om några veckor.

Turtlan sa...

Ja jag är ju partisk men jag blir både glad och lite rörd över alla ”kollegor ” i yrket jobbar på med vaccinationerna. Många pensionärer som hoppar in och bidrar till det hela. Det är liksom självklart göra det. Bidra med sin erfarenhet och för injektionens del sin yrkeslegitimation.

Men jag blir också ledsen över när viss media skriver ”Vaccinkaos” eller visar en bild på någon som säger ”Omöjligt att boka en tid” .
Sen hur ”media” skrämt upp många ang vaccin och biverkningar av ett viss AZ vaccin. Ja det är biverkningar och några allvarliga men när man gladeligen stoppar i sig ett och annat.

Jag tror inte jag hört någon när de väl varit iväg att de klagat på organisationen eller bemötandet. Det flyter på och folk går hem nöjda. Alla vill bidra bäst de kan och för många har det varit en högtidsdag efter ett år av isolering. Inte ett öre kostar det heller.

Jag vet också hur mycket jobb man lagt ner här i Regionens Hus för att samordna allt detta. Många och långa dagar!

Heja heja och hoppas du mår bra nu ikväll!

Elisabet. sa...

Stort grattis Bert! Håll dig frisk länge! Din blogg är en av få jag fortfarande läser.

Turtlan sa...

Samma här. Ja förutom en Bloggmadam i ett gult hus och ett ”Mossigt folk” i Närke ;-)

Bert Bodin sa...

@ Turtlan

Inga problem. Det blir spännande att se om jag imorgon mår lika som dagen efter första sprutan. Nämligen full av energi och med topphumör.

Är det nåt "uppåttjack" i sprutorna? 😄

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

@ Turtlan

Tack för det.

Turtlan sa...

Ja jag har ju tystnadsplikt så kan inget säga.... har ju mina kontakter på regions vaccinationsenhet.... men jag säger inget;-)

Bert Bodin sa...

@ Turtlan

Ditt svar säger allt! 😇