onsdag, maj 26, 2021

Det här gillar jag ...

.. med min hemstad Luleå. Närheten till vatten, till is- och havsvidder, liksom solglitter i stadsfjärdarna.

Ännu har inte alla hundratals båtplatser i Ettans Båthamn fyllts, men aktiviteter är på gång. 

Lite avundsjuk är jag på de som bor i det nya området Kuststad, som har så fin utsikt från sina väl tilltagna balkonger. Men det är inget för pensionärsekonomi. 

Det får bli i nästa liv.

Om jag nu inte vinner 100000 i månaden i 25 år på Triss, förstås. 

Då!


*****

2 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Jag har aldrig varit i Luleå. Min mors siste make (de första två dog) kom från Luleå. Hans familj kom till Sverige från Polen i början av förra seklet. De var judar och flyttade av någon anledning så långt norrut (de flesta judar som kom då bosatte sig i de tre stora städerna i södar). Han älskade lax, för som barn åt de lax ofta för det var bara några gånger om året de kunde få kosherkött i Luleå. Det gick en transport inför de stora judiska helgerna.

Bert Bodin sa...

@ Eva Nygren

Tack för den "historielektionen".