tisdag, maj 04, 2021

Ny bok

 - Den stod på ungdomshyllan, sa tjejen i bokhandeln. Det var därför du inte hittade den därborta.
 - Men så gammal är jag inte, sa jag. Jag tar den.
Hon skrattade.

Det var en bok av den samiska författaren Moa Backe Åstot, som jag hade läst om i något sammanhang och noterat. Dels för att det är rätt ovanligt att få samiska perspektiv på saker och ting via skönlitteraturen, och dels för att intrigen lät spännande. Ovanlig kärlek. Finns det homosexuella renskötare/-ägare? Frågan ställs i början av boken. 

Ett par kapitel avklarade.

*****
Uppdatering: Boken recenserades i tisdagskväll (04 maj) i Go'kväll, med stora lovord.

2 kommentarer:

Thalassa sa...

Ny författare för mig. Intressant! Jag tycker faktiskt att det på senaste tiden kommit fram ovanligt mycket samisk litteratur och musik. Eller är det bara jag som fått upp ögonen? A-H Laestadius (”Stöld” rekommenderas) och E A Labba har ju gett ut nya böcker, men Annica Wennström och Lilian Ryd har jag också läst om rätt nyligen.

Bert Bodin sa...

@ Thalassa

Det stämmer att samisk kultur börjat visa sig mer och mer.

Tack för tips.