onsdag, mars 02, 2022

Radion står på ...

.. som vanligt på onsdagsmorgonen som flödar av sol.

Ukraina är förstås den enda tapet som inreder lägenheten idag. 

Här kämpar radions medarbetare och intervjuoffer med den där märkliga staden. Den får heta Löviv, Ällviv, Leviv med mera. Konstigt tycker jag. Jag säger Lviv.

President Biden sägs ha hållit sitt första tal till nationen??? Kan det vara möjligt att han inte talat till nationen på det dryga år han haft jobbet.

I så fall ligger vår "president" Magdalena Andersson före. Hon har ju inte varit anställd så länge.

*****

8 kommentarer:

Monica sa...

Löviv är korrekt med ett snabbt och elegant ö, inga öööö:-).

Bert Bodin sa...

@ Monica

Åååh.... Du talar ukrainska? ;-)

Bert Bodin sa...

Fick även ett påpekande via mejl från sign. Monet att det förmodligen rör sig om formalia, när det gäller Bidens uttalande. Det var hans första ”State of the Union”-tal, vilket är något annat än vanliga tal.

Monica sa...

Bert, ja, det också:-)

Monica sa...

Där har jag en lite uppiggande historia, vi hade vänners 4-åring med oss på stranden. Där satt ett tjeckiskt forskarpar från Ki, flickan lekte med pojken som talade perfekt svenska och tjeckiska. Då sa flickan hela meningar på tjeckiska och paret bara log och tittade också. Är ni tjeckier med:-), hon uttalar perfekt. Jag kan alla språk sa 4-åringen då med en lite klurig uppsyn. Och dessutom tror jag det sötaste barn som fötts i detta land, så det väckte uppseende med men det var hon helt omedveten om själv.
Däremot trodde de jag var mormor så jag kunde ju bli lite smickrad men där berättade hon genast hur också det låg till:-), fast lite likheter fanns;-)

Bert Bodin sa...

@ Monica

Från barn får man höra sannkngen.

Elisabeth sa...

Korrekt ukrainskt uttal av Lviv i fonetisk skrift - från tyskspråkiga Wikipedia, mina kunskaper i ukrainska är ytterst begränsade, för att inte säga obefintliga - är [lʲʋiu̯], alltså (förstås...) inte L-v-i-v som på svenska. Jag skulle nog säga att ganska få svenskar får till det helt korrekta uttalet, så det är inte konstigt att flera olika varianter används.

Bert Bodin sa...

@ Elisabeth

Ljviv, alltså. Ja det funkar.