måndag, april 11, 2022

Måste man ...

.. äta när man sitter i en biosalong?

Biokedjan Filmstaden tänker förbjuda att man tar med sig förtäring in på bion. Om den inte är köpt på plats, dvs. i biografens egen kiosk.

Först hörde jag bara att förbud skulle införas. 
 - Heja, heja, tänkte jag, som ofta irriterat mig över de som absolut måste äta under en föreställning. 
Men tji fick jag.

Tack och lov går jag mest på Royal Folkets bio här i stan. Filmstaden visar för mycket skräp. 

På Royal äts ytterst sparsamt. Kanske en läkeroltablett eller liknande. 
De stör sällan.

*****

9 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, jag förstår inte heller varför det måste ätas så mycket när det är biodags, men det är väl nånting som hänger med sedan långt tillbaka och så har nästa generation tagit vid. Jag minns hur vi i tidig ungdom - på matinéer - köpte Salta Katten eller Tutti Frutti, popcorn såldes inte då i Malå. Nickel var också gott.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Precis! Nickel var det. 🙂

Monet sa...

Att det här tagit sig upp på nyhetsplats och blivit en sk snackis får mig att skämmas som svensk. Jag är dessutom med i en fb-grupp där deltagarna till stor del består av tidigare och fortsatt verksamma journalister, de flesta mycket erfarna och välkända. Jag känner många av dem, både yrkesmässigt och privat och deras samstämmiga genans inför detta journalistiska lågvattenmärke var påtaglig. Man behöver visserligen inte grotta ner sig hela tiden i det synnerligen allvarliga läge vi alla befinner oss i men någonstans förväntar man sig att man höjer blicken ändå.

Bert Bodin sa...

@ Monet

Apropå det ... Lite samma sak tycker jag gäller Nyamko Sabunis avgång. Varför grotta ner sig så i något som ca 2 personer av 100 är intresserade av?

Monet sa...

Jo för där handlar det om skvaller och nyfikenhet. Och att hon avgick omedelbart och inte svarade på frågor. Och att det verkar som omhon motarbetats och att det funnits rasistiska inslag också. Det kan man väl möjligen ägna en tanke åt rent principiellt.

För övrigt tycker jag det är ett oskick att sitta och prassla, smaska och sörpla i en biosalong. Vi har helt slutat att gå på bio, streamar, hyr eller köper hellre de filmer vi vill se. Inte bra miljö heller, pandemin är inte över och tar ordentlig fart igen fast det håller man tyst om här. Som vanligt höll jag på att säga men det mesta överskuggas ju av kriget. Förutom detta godistjafs då!

Bert Bodin sa...

@ Monet

Men "film är ju bäst på bio".

Trots allt.

;-)

Monet sa...

Nä.. Inte numera. Vi har en jättemysig gammaldags bio, Royal mitt i stan på gångavstånd. Har slutat gå dit av ovannämnda skäl. Det har förstås att göra med att vi kan gå ”på bio hemma” numera…

V sa...

Jag vill ha en hink med popcorn på bio - det är sen gammalt! 😉

Bert Bodin sa...

@ V

Fy, V.

Fy! 😠




😉