tisdag, april 26, 2022

"Känd som en av världens bästa ...

.. fågelhandböcker". Jo - det epitetet gäller den svenska Fågelguiden som jag bläddrat i många gånger genom många år.

Nu har den kommit i ny utökad och reviderad version.
 - Den där har varit mycket populär de här dagarna. Men det är väl säsong nu, sa den alltid så trevliga killen som tog betalt i bokhandeln.
 - Jo, man måste ju ha den senaste, sa jag. Det kommer ju nya fågelmodeller då och då.
Skratt.
 - Men du är väl medlem här, va. Så jag drar av 50 kronor på priset.

Så nu är det bara att börja skåda. 

*****

8 kommentarer:

Monet sa...

Den hade i och för sig varit kul att kunna kika i när vi satt där i vår Medelhavsträdgård. För det var ett antal okända fågelsorter som både syntes vid fröautomaterna och hördes mellan cikadorna. Men som jag sagt tidigare - om man inte har det i sig från början eller har utvecklat det som hobby så räcker det likaväl att bara ta in med alla sinnen och njuta av dem! Trevlig läsning!

Bert Bodin sa...

@ Monet

Den är framförallt en hjälp när man är osäker på art. Grundkunskaper krävs.

Babsan sa...

Ska inhandlas .Nu när man bor på landet upplever man naturen på ett helt annat sätt.Man är med hela tiden på nåt sätt jämfört med när man bara var ute på helgerna.Det är rätt härligt

Bert Bodin sa...

@ Babsan

Så är det.

thord wiman sa...

Just så!

Har haft bevakning på den (Fågelguiden, 3:e upplagan 259 Kr) på Naturbutiken.se och se - i dagarna kom en avisering om förnyad
lagerhållning. Bäst passa på innan den åter säljer slut.

Jo, en fågelbok behöver tummas om och om igen i all evinnerlighet. Insikten som mitt i fågelskåderiet kommer bevingat störtande handlar om det egna minnet och dess funktioner, att det har allvarliga brister smakar ju surt förstås och knaprar styggt på självförtroendet men måste tålas. Ingenstans passar visdomsfrasen bättre än här inför ett sådant komplext och kunskapsmassivt ämne som ornitologin - läran om fåglarna, att REPETITION är kunskapens moder.

Fastän jag gått så många år med kikaren som en kram om halsen går jag fortfarande omkring med en nästan konstant nybörjarkänsla - en hobby
för livet - ja, verkligen!

"När vi i drömmen upplever livet
friast och meningsfullast är det väl alltid
som fågel i flykt -
fågelbevingat.
Och var är livet uppenbarat i skönare form
och renare linjer än som en fågel som lyfter
brant under drivande skyar.

O denna vita fulländade frihet
och lätthet
tecknad med brusande vingar
i stigande bågskrift
och vindlätt legato!
Den som har mycket
av fågel inom sig
som längtan och dröm
skall forma sitt öde
bevingat.

Olle Svensson
Livet och fåglarna (1965)

Bert Bodin sa...

@ Thord Wiman

Tack för denna fina kommentar.

Förr var jag mer uppsökande och kunde vara ute på nätterna med tubkikare för att fånga rariteter. Det är mindre av den sorten nu, när vi varit fritidshusägare i 19 år. Då blir det mest s.k. tomtskådning. Inget dumt i det.

Elisabet. sa...

Den ska nog inhandlas. Själv har jag ingen ambition att bli expert, men det är ju väldigt roligt när man lär sig känna igen olika fåglar. Jag tror att mitt eget intresse började i högstadiet när jag höll ett föredrag om den lilla Drillsnäppan.

Bert Bodin sa...

En trevlig fågel att hålla föredrag om.