torsdag, april 21, 2022

Programtips

Såg du programmet Samhällskollaps i SVT1 igår?

Det var en bra väckarklocka för många, föreställer jag mig. Programmet består av en panel samhällstoppar, som får låtsas leda landet genom en hackerattack mot våra betalsystem. Där var riksbanken, statsministern, polismyndigheten, försvaret med flera. Camilla Kvartoft och Felix Herngren simulerar händelsen, som panelen får ta tag i. 

Hur gör vi när vi inte kan använda betalkort? Eller kontanter? Om bankomaterna inte funkar.

Fler avsnitt kommer, med olika teman av störningar i samhället. 

Jag lärde mig en del nytt.

*****

10 kommentarer:

Elisabet. sa...

Nej, vi såg det inte, men idag när jag pratade med en väninna från norr, så berättade hon lyriskt om just det här programmet. "Ni MÅSTE se det Elisabet, du kommer att tycka om det!" sa hon flera gånger. Och så nu herr Bodin. Kanske ikväll på play. Låter intressant.

Anta Snaque sa...

Sådana program behöver vi många av så även politiker och makthavare förhoppningsvis vaknar upp. Vi, det vanliga folket, är mycket mer insiktsfulla och verklighetsbaserade. Man kan bara hoppas att beslutsfattarna tittar, tänker efter och agerar. Och helst innan det händer.

Gunnel sa...

Intressant program och jag hoppas att många tittade. Själv ska jag med det snaraste gå till bankomaten och ta ut pengar. Om det nu finns nån bankomat kvar.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Nyttigt och intressant.

Bert Bodin sa...

@ Anta Snaque

Ja, vi är kanske insiktsfulla och har preppat en del. Men tyvärr tror jag att många, många är totalt oförberedda.

Bert Bodin sa...

@ Gunnel

Det finns en hel "hög" i Strand gallerias bottenvåning. Entré bl.a. från P-platsen.

Elisabet. sa...

Ler omåttligt åt Gunnels kommentar om bankomaterna :).
Jag minns intenär jag tog ut pengar senast och frågan är om jag ens kommer ihåg koden?

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Jag har också varit där och tagit ut pengar till madrassen. Det gjorde jag långt innan Ukrainakrisen. Bara för att ...

Babsan sa...

Såg programmet igår 👌

Bert Bodin sa...

@ Babsan

Så nu är du preppad. 😎