söndag, januari 15, 2023

Månadens ...

.. vinprovning ägnades åt
två franska distrikt. Bordeaux och Bourgogne. Två röda viner från respektive. 

Började med Bourgogne Pinot Noir Les Ursulines 2021. Pris 171 kronor, men jag tycker inte att det var värt det. Svag doft. Saftaktig smak. 

Som nummer två Couvent des Jacobins Bourgogne Rouge 2021. Pris 191 kronor. Något mer karaktär än vin nummer ett, men inte värt sitt pris.

Nummer tre. Testkvällens billigaste vin. Château de Seguin 2020. Pris 111 kronor. Fylligt och gott. Prisvärt. Det här var det första Bordeauxvinet.

Slutligen nummer fyra. Château Tour Seran 2019. Pris 251 kronor. Kvällens dyraste och mest välsmakande. Mycket mörkt rött, nästan "svart". 

Alltså blev det dyraste vinet det som smakade bäst. Skam vore det väl annars. Men det billigaste anser jag var mer prisvärt. Näst bäst i den här samlingen.


Fyndet från 70-talet.
Kvällen ägnades förstås också åt trevliga samtal, inte bara om viner, utan om vad grannarna hade varit med om sedan sist. Två personer i gruppen dök inte upp alls ikväll. Vi fick söka dem per telefon. De hade giltig frånvaro. De hade fått sitt första barnbarn idag och hade glömt meddela att de inte skulle vara med. 

N och S berättade om sin senaste resa till goda vänner i München över nyårshelgen. Mycket god mat och gott vin.

Jag berättade om min vinflaska som ligger här hemma, som jag köpte på en vingård någon gång på 70-talet. En flaska vitt, som blivit kvar. Jag hade två flaskor. En öppnade vi någon gång i mitten av 80-talet. Den andra blev som sagt kvar. En Riesling från 1971. Jag tror jag ska ta med den på nästa provning så att dessa trevliga grannar får smaka. (Vet ju egentligen inte om den ens är drickbar.)

Ja, vi surrade på ett par timmar innan vi travade hemåt igen. Nästa träff blir den 19 februari.

*****

9 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jättebra bild med vinglasen med innehåll på rad! Där ser man tydligt hur färgen varierar och den dyraste har nästan samma färg som koagulerat blod - hu -. Ska försöka att komma ihåg att anteckna dina omdömen, det blir ju spännande att testa sedan. Det tackar man för!

Elisabet. sa...

Ps. Snyggt textade datum-siffror ...! Ds.

Annika B sa...

Djupt imponerad! (Lyfter muggen med varm choklad.) ;)

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Kul att få bidra med tips.

Bert Bodin sa...

@Annika B

Skål! 😊

Monet sa...

Rolig provning men vilka PRISER!! Det där är ju inte viner man ens skulle köpa till en finare middag för flera personer. Hu! Men jag är ju van vid franska vinpriser förstås!

Bert Bodin sa...

@Monet

Ja, du är ju bortskämd. 😉

Anonym sa...

Inte nu längre!

Anonym sa...

Skrev Monet