tisdag, maj 07, 2019

Ibland förstår jag inte ...

.. hur saker och ting hänger ihop. Och när jag läser om något, till exempel i dagstidningen, förvånar jag mig över hur saker bara berättas utan förklaring ibland.

Idag läste jag om hur Jokkmokks och Kirunas kommuner är sämst i klassen, vad gäller att kosta på eleverna. De har alltså de lägsta kommunala anslagen till skolan, i landet! Om jag inte fattar allt fel förstås. Bland 290 kommuner ligger dessa båda på 279:e och 275:e plats.

Det är lärarförbundet som sammanställt statistiken och då blir det förstås en del kritik mot att lönerna i de bägge kommunerna är låga.

Men så rycker jag till, när jag läser slutklämmen i artikeln:


 Så vad är problemet?

De flesta andra kommuner har alldeles för höga kostnader för skolan - och lyckas sämre.
Ja, det där tål att funderas på.

*****

3 kommentarer:

Allmycke sa...

Det är Lärarnas Riksförbund som står bakom den här undersökningen... Jag har heller aldrig riktigt kunnat förstå hur de viktar de olika kriterierna - dessutom blir delar av resultatet snedvridet av att kommunerna i norr har ett relativt lågt elevantal.

Bert Bodin sa...

Och förstå mig rätt; lärarlönerna måste upp.

Särskilt i skolor där eleverna är framgångsrika, kanske.

V sa...

Mycket underlig rubriksättning, jag reagerade också på detta efter att ha läst hela artikeln.