fredag, maj 17, 2019

Is i magen

Här hade jag tänkt komma igång med min broccoliodling som jag lyckades så bra med sommaren 2017.

I fjol, däremot, blev det fiasko. Det var fjärilen gammafly, som invaderade från sydost. I södra Finland hade man stora problem. Och de spred sig hit.

Igår reagerade jag över att det överallt syntes små(mycket små, som myggor ungefär) fjärilar som flög omkring överallt i solskenet. Lyckades få bild, som jag kunde lägga in i en grupp på FB för "analys". Jodå. I morse kom svaret: Kålmal.

Banditen i paradiset. Kålmal.

Jag avvaktar nog med broccoliodling. Det går att få sen skörd även om man sår i juli, sägs det. Kanske har kålmalen gett upp då.

Jordbrukarlivet är hårt.

*****

4 kommentarer:

Steve sa...

Som odlare har man många "motståndare" att besegra. Broccoli gillar jag.

Bert Bodin sa...

Jag är rätt blygsam. Odlade broccoli i pallkrage 2017. Den blev suveränt bra. Men i fjol åts plantorna upp helt av gammaflylarver. Gammaflyet invaderade här i fjol somras.

Elisabet. sa...

Pv köpte små broccoliplantor på torget i Halmstad. Dom bidar nu sin tid i pallkragen. Vi får väl se hur det går.

Bert Bodin sa...

Den expert som bekräftade mitt fynd som kålmal, berättade att han hade hundratalet malar kring en utomhuslampa igår. Det verkar vara en invasion, sa han. Han finns i Hässleholm.