tisdag, maj 28, 2019

Storebror

Nu blir du övervakad. Inte bara när du är ute i ogjort väder. För då tycker jag att det är berättigat. Istället berättas nu om att affärer börjar installera kameror kopplade till program för ansiktsigenkänning.

Affären ska alltså anpassa sig efter att herr Skrakehök kommer in för femte gången. Ibland tillsammans med fru Liljenstjerna, men det händer också att hon kommer in ensam.
 - Då tar vi och plockar fram de där hörlurarna som hon var så intresserad av förra gången. Eller också kanske vi kan locka henne till att köpa ett par till herr Skrakehök också.

Ja, så är det tänkt. Man ska bli igenkänd, som stamkund.

Inte vet jag, men  i de affärer jag besöker någorlunda regelbundet är jag redan igenkänd. Utan kamera. Clas Ohlsons personal hälsar till och med om jag möter dem på stan, vilket också gäller för både COOP:s och ICA:s.

Jag tycker nog att det känns mer personligt.

*****
Här kan du läsa mer.

2 kommentarer:

Cecilia N sa...

Vad händer om man vill gå anonym genom deras affär? Får man det? Kontaktas Säpo? Blir man inte filmad ändå, och när man blir igenkänd så säger systemet "Javisst ja!" och så … vadå?

Bert Bodin sa...

Onekligen väcker det flera frågor.