torsdag, februari 03, 2022

Nu

 - Nu släpper regeringen på bestämmelserna. 
Två män i omklädningsrummet på gymet diskuterar nuläget vad gäller covid-restriktionerna. Glada verkar de, och det har de väl all anledning att vara, där de står rätt nära varandra och balanserar för att få på sig långkalsingarna efter genomförd träning. 
Kanske. 

 - Nu släpper regeringen alla restriktioner.
Så låter det i varenda nyhetssändning efter den presskonferens som ägde rum i morse. 

Och jag tänker att pedagogiken är fullständigt felaktig. Det är inte slut på pandemin. Smittspridning pågår fortfarande. Jag är rädd att det kommer bakslag. Precis som i höstas, då man också släppte på  rekommendationerna. Och den fjärde vågen svepte in.

"Sunt förnuft" kvarstår dock som rekommendation, enligt Karin Tegmark Wisell vid Folkhälsomyndigheten. Jag tycker att "sunt förnuft" nuförtiden är en bristvara i många sammanhang.
 
Tyvärr tror jag alltså inte att allmänheten är mogen för att släppas loss fullständigt.

Å'du...! 

NU, är inte förrän om en vecka.

*****

10 kommentarer:

Gunnel sa...

Du har så rätt. Förstår inte det stora jublet över att restriktionerna tas bort. Vi kan bara hoppas att de som bestämmer vet vad det gör. Själv är jag lagd åt pessimism i det här fallet.

Bert Bodin sa...

@ Gunnel

Vi får väl hoppas att det är rätt åtgärd.

Elisabet. sa...

För oss blir det inte så stor skillnad. Pv arbetar precis som vanligt, möter dagligen hundratals elever och många kollegor. Jag handlar i affären och här i Stensjö kan man - på ena handens fingrar - räkna antalet människor man möter under en dag. Ibland på flera dagar. Men barnbarnen i 25-årsåldern i Sthlm jublar säkert, allra helst hon som äntligen fick egen lägenhet och sen satt i sin pyttelilla 1:a och arbetade hemifrån i total ensamhet.
Det är bara att hoppas att det går vägen; att inte sjukhusen nu översvämmas av patienter.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Många gläds. Men tyvärr tror jag att många tar alltför stora glädjeskutt.

Monet sa...

För oss blir det att återigen dra åt våra egna isoleringsåtgärder. Just för att det sunda förnuftet saknas hos andra och folk springer omkring och träffas som om inget hänt. Till och med besöker gamla fast man kan sprida smitta innan man själv får symptom. Har precis fått Lena Einhorns helt nya bok ”Bland hobbyepidemiologer och expertmyndigheter - en resa i pandemins Sverige” . Ska bli intressant att läsa och också följa utvecklingen nu. Bakslag är bara förnamnet på vad jag tror kommer att hända.

Bert Bodin sa...

@ Monet

Ja, vi får se hur det går.

Mian sa...

Jag är lite skeptisk... Jag är trött på pandemin, men måste erkänna att hemarbete passar mig suveränt bra. Att behöva pendla och att behöva jobba i dålig arbetsmiljö i ett kontorslandskap är bara negativt för min egen del. Trivs i tystnaden här på hemmakontoret. Fullt fokus. Aldrig producerat så bra som nu.

Bert Bodin sa...

@ Mian

Då kanske du kan fortsätta med den modellen.

Mian sa...

Nej dessvärre får jag inte det. Myndigheten vill att vi ska vara på kontoret varje dag. Trots alla enkätresultat som tydligt visar ökad livskvalité hos de flesta om man får jobba en del hemma. Jag tar en vecka i taget nu. 67 år i pensionsålder är tungt... jag blir 60 i år... mycket mer stress i arbetslivet nu för tiden. Går inte att jämföra med för bara 11-12 år sedan när jag började på denna arbetsplats.

Bert Bodin sa...

@ Mian

Hm ...? Trist att de inte ser de fördelar för arbetsgivaren du själv kan peka på.