fredag, april 05, 2024

Jag rapporterade ...

.. igår att vi inte sett till några utpräglade flyttfåglar här hos oss ännu. Undantaget är gråsiskorna. De räknas egentligen som stannfåglsr. Men mitt i vintern har jag aldrig träffat på dem, trots att litteraturen säger att mina trakter är "övervintrings- och häckningsområde". De små grå fåglarna med en blodröd panna, och ibland bröst. Charmiga, snabba. Kommer sällan ensamma, utan i flock.

Nu fick jag bara mobilbilder genom köksfönstret. Men det får duga.


*****

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Har inte sett till några heller, eller "heller" ..., jag har inte haft några besök av dem. Så fina!

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Det är ju iofs en nordlig art, så den är väl inte så frekvent hos dig.

Babsan sa...

Vi har haft en del gråsiskor.Nu har det kommit mycket Domherrar ,Steglister i mängd

Bert Bodin sa...

@Babsan

Steglits väntar jag på. Har setts lite överallt här i luletrakten i vår. Men inte här! Grrr ....

Babsan sa...

Steglitsen en väldigt vacker fågel.

Bert Bodin sa...

@Babsan

En gång har steglitsen besökt oss. Men den har blivit mycket vanligare även här i norr, framgår av rapporter. Så jag hoppas få besök av den i större utsträckning framöver.

Loloudia sa...

Vi har ett par steglitsar som kommer på lunchbesök nästan varje dag. Och en annan jättesöt favorit: rödhaken.

Bert Bodin sa...

@Loloidia

Det är en favorit även här.