onsdag, april 17, 2024

Valfritt

Manbun (manbulle) TV-kille.
Okänd herre

Bert 70-tal
Bert 60-tal
Tänk att jag var först. Först att skaffa beatlesfrisyr i Kiruna, nå'n gång 1963-65. Det var en sensation. Jag var ensam i klassen om det påhittet.

Samma år åkte vi till Berlin på skolresa. Tänk att två språklärare tog på sig ansvaret att slussa en hel skolklass på tåg från Kiruna till Berlin. Skulle det funka idag?  

Där orsakade min frisyr ännu mer uppmärksamhet. Folk vände sig om på gatan. Jag klarade 'uppståndelsen' med humor och glatt humör. 

Frisyren blev ju förstås ännu mer vild några år senare. Efter lumpen blev det till och med axellångt. Då hade folk vant sig. Det var inte särskilt ovanligt med långhåriga grabbar. 

Nuförtiden får man se ut hur man vill. Och det väcker sällan någon uppmärksamhet. Att vara helt utan hår är också helt okej. Jag känner både herrar och damer som ser ut så. (Och det handlar inte om cancerbehandling.)

Senast jag själv väckte viss uppmärksamhet var i mitten av 80-talet, då jag jobbpendlade till Stockholm. Av en kollega fick jag rekommendationer till en riktig  'innefrisör' i huvudstaden. En som man inte kunde gå till bara sisådär, utan som jag blev kallad till via kollegan. Det var ju rätt spännande, och en tid gick jag omkring med någon sorts Tintin-frisyr som var mörkt vinröd. Många tyckte det var modigt. Några tyckte det var fränt och snyggt. Min högste chef undrade om man kan se ut sådär i vårt företag.
 
Leve frisyren!

*****

6 kommentarer:

Gunnel sa...

Imponerad av Beatlesfrisyren. Rena perfektionen.

Bert Bodin sa...

@Gunnel

Mammas verk.😏

Monica sa...

Väldigt fin frisyr i Beatlesmodell, det gjorde din mamma bra. Och jodå, resor med 14-åringar görs, skolklasser med 30 elever till Tyskland, Frankrike, Italien, Storbritannien, Tjeckien m fl och hur lärarna klara det är ofattbart men går bra.
En lärare med mycket klokskap, kompetens och väldigt bra kontakt med eleverna och som eleverna respekterar och lyssnar till och litar på väljs och någon mer deltar. I Stockholmsområdet går det till så i alla fall.

Bert Bodin sa...

@Monica

Från Kiruna dock dubbelt så långt. Vi fick också övernatta i Trelleborg.

Elisabet. sa...

Och vi tog tåget till Malmö om jag minns rätt och därefter bar det iväg till Hamburg, hela klassen (tror vi gick i 9:an) med två lärare, Carl-Olof och Irma. Några testade öl för första gången .., några blev förälskade och gifte sig senare. Pv har berättat om en Londonresa tillsammans med två andra lärare, en mamma, plus en 9:ondeklass.

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Jag hoppas att sådana resor fungerar också idag. För man lärde sig mycket. Och vi lärde tyskar dansa Letka jenka på en fin restaurang utanför Berlin. ;-)