måndag, april 20, 2015

Språkspaning

I förra veckans Språket i P1 var det en lyssnare som ondgjorde sig över uteblivna subjekt i meningar. Han menade att det var slarvigt.
 - Åkte ut till stugan.
 - Kom hem till ett ostädat inferno.
 - Gick ut och gick.

Jag kan nog känna igen, mig. Men jag tycker inte att det är någon allvarlig sak. Subjektet är underförstått.

Denne lyssnare fick ge sig, utan större medhåll från språkexperten i programmet, som tyckte att det nog var okej att man utelämnade subjektet. Inte alltid, men ...

Vad programledaren och bisittaren däremot inte reagerade över var att den som ringde in sa, att det kanske är okej i korta texter, kanske när man skriver något "i nån social media, eller så".

Där studsade jag till. Det där ordet "media" är svårt, och används lite hipp som happ. Såhär ser det ut i SAOL:

"I nån social media" blev alltså ett exempel på flera grodor, som inte kommenterades. Fast det var ju heller inte inringarens huvudfråga.

Själv hade jag sagt "på något socialt medium".  Eller "i sociala medier", alternativt "i sociala media".

Svenska är svårt.

*****
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jag lyssnade också, men tycker själv att det känns skönt att utelämna subjektet. Den arme mannen tycktes nästan plågad ,-) Det jag själv saknar, det är i stället ordet "att". För många, många år sedan minns jag en artikel i Norra Västerbotten - jag undrar om den inte var författad av Robban Tedestedt - och den handlade om förlusten av ordet "att". För övrigt räknar jag mig inte till språkpolisernas skara, kanske för att jag är urusel på grammatik.

Bert Bodin sa...

ATT vi ska ha samma sak ATT reagera över, nämligen ATT man utelämnar ATT.

Det är ATT utmana min språkkänsla.

:-)

Andra året i Hjo sa...

Språkpoliser är vi lite till mans. Du har fått ett svar på din kommentar på mitt inlägg. Från en annan bloggkollega.

Bert Bodin sa...

Har svarat.