lördag, april 25, 2015

Lördagskväll


En dag i stan. För ovanlighetens skull. Går ut på stan och ser folkmassorna. Lönen har kommit, och nu ska den göras slut på, så fort det bara går. Det är då jag uppskattar att bo mitt i smeten, faktiskt. Jag kan gå ut en onsdag i mitten på månaden och i lugn och ro göra de inköp som är planerade. Sällan är det impulsköp som gäller. Inte heller ser jag något nöje i att gå och strosa i affärer.
 
Nej - denna dag blev inget undantag. Vi flydde rätt snart in på ett fik som gav skydd. Visserligen mycket folk där också, men det får man ta. Träff med vänner och bekanta. Oplanerat. Det blir som bäst.
 
Väl hemma igen (det tar cirka 56 sekunder att gå hem "från stan") tillåter jag mig en tupplur. Vaknar och lyssnar på de senaste rapporterna från Nepal. Dödstalet nu snart uppe i 1500 personer. Vi lever skyddat i vårt hörn av världen, även om jag varit med om ett antal jordskalv även här. Men de har mera varit av "pittoresk" natur.
 
Förväntan präglar resten av dagen. Ikväll blir det en vinmakarmiddag. Det sker någon eller några gånger per år, då vi får träffa ett vinhus, som berättar om sina viner under en middag, som brukar göra oss fyrkantiga framåt natten.
 
Världen är olika.
 
Finskjortan struken.

Inga kommentarer: