lördag, mars 23, 2019

Luleå och New Orleans

Lördagseftermiddag i stan. Vad hittar man då på, när man inte gillar att shoppa, shoppa och shoppa, vilket verkar vara de flestas hobby.

Jo, man går på lördagsjazz på Kulturhuset Ebeneser, den gamla kyrkan, som ligger mitt på Storgatan och sprudlar av kultur.

Black Island Stompers hette bandet som skulle spela idag. Vi går dit för en fika. Och sedan blev det fullt ös. Bandets namn är djupt luleåanknutet. Black Island är en anglifiering av en av våra mest traditionstyngda stadsdelar, nämligen Svartöstaden.


Bandet är en konstellation av äldre herrar, som kanske till och med skulle kunna kallas "profiler" i musiklivet i stan sedan många år. Björn Sjöö - son till min gamla gympalärare, tillika en av fronfigurerna i Anton Svedbergs Swängjäng, Håkan Rudehill - känd från P4:s Karlavagnen, Johan Andrén och Mats Danell - kända av oss (om inte annat).

Jag är väl ingen jazzfanatiker; betraktar mig mer som allätare inom musiken, men jag njuter av stämningarna i blues och glädjen i New Orleansjazz. Det blev Armstrong och Ellington med flera i två timmar.

Två av våra glada grannfruar anslöt också till vårt bord. Det blev prat om det mesta innan musiken drog igång.

Ett glas vin blev det också, innan vi går hemåt till Klingan i P2 (med helt annan musik) och så småningom en renrostbiff med tillbehör.

Bra lördag.

Här ett smakprov på ett av de lugnare inslagen:



*****
Mer om bandet.

Inga kommentarer: