lördag, mars 23, 2019

Måste ta en paus

Sätter mig tillrätta för att läsa DN. Ledarsidorna klaras av rätt snabbt. Amanda Sokolnickis kolumn är läsvärd.

Men jag går vidare i tidningen och fastnar snart i ett reportage - en intervju med en yazidisk kvinna, numera boende i Sverige - som berättar om ett fullständigt omänskligt, ja inte ens djuriskt beteende som IS-soldater visar upp. I religionens namn. Du vet vad jag allmänt tycker om religion - ett dödligt gift, när den används fel. Så har det alltid varit och så verkar det förbli.

Men när jag läst om hur en mamma blev serverad sin egen lilla son "eftersom hon var så hungrig", så blev jag tvungen att pausa läsningen. Uppgiften om den händelsen har ifrågasatts. Jamila, som är den som intervjuas berättar den under ideliga sammanbrott. Men liknande berättelser har även hörts i det irakiska parlamentet.

Paus, som sagt, men jag ska försöka läsa till slutet. Intervjun tar upp 5-6 helsidor i dagens DN.

Länken kan endast läsas av prenumeranter.












*****
Klipp från Dagens nyheter.

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Oj, DN ligger på bordet just nu. Ska ta den ikväll.
I princip håller jag med dig. Det finns - enligt mitt sätt att se det - mycket gott med religion också, men oj, så mycket elände den också ställer till med! Fundamentalism i vilken form den än visar sig, är rena galenskapen!

Elisabet. sa...

Å andra sidan, min erfarenhet av människor som är troende (mamma, t.ex),ja, det baseras ju på såna som INTE varit fundamentalister. Kanske hade alla dom som jag tycker var vettiga troende, varit lika vettiga även utan tron. Eller religionen. Vad säger du, Cecilia N? Eller var KÄNNER du?

Bert Bodin sa...

För att förtydliga: Jag har inget emot att människor har en tro. Det är var och ens ensak. Men när de börjar predika att tron är en absolut sanning, då rinner det över för mig.

Håll tron privat!

Babsan sa...

Så fruktansvärd läsning.Man blir mållös

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, men så är det!

Bert Bodin sa...

Ja, det var tungt.