onsdag, mars 20, 2019

Rådgivning önskas

Här rasar pengarna in. Liksom det gör för det äldre par i Örebrotrakten (tror jag det var), som höstade hem en spelvinst på dryga halvmiljarden kronor härom dagen. 500 000 000 kronor! Vad gör man med så mycket pengar? Jag vet att de som plötsligt överöses med liknande summor får hjälp av utbetalaren att planera för förvaltningen av pengarna, men ändå.

Men jag kan alltså minsann berätta, att även jag råkat ut för något liknande. Kolla bara på senaste hyresavin (Jo, jag vet att det inte kallas "hyra", när man äger bostadsrätt.) för april månad. 526 heta kronor i avdrag. Du såg rätt; femhundratjugosex spänn!

Det beror på att vi gjort av med mindre el än vad som planerats, och betalats för. Då får man tillbaka.

Men det är inte bara det. Jag har deklarerat också. Minsann. Snabbt som ögat (Det var möjligt från och med igår.) för att Skatteverket inte skulle ångra sig. En nätt liten summa får jag tillbaka.

Å andra sidan fick jag punga ut med över 11 000 i restskatt för två år sedan, varför jag bad pensionsmyndigheten att dra mer skatt i fortsättningen.

Så nu är vi kvitt.

Vad ska jag göra med pengarna? Någon hjälp med planeringen har Skatteverket inte erbjudit. Hur ska jag placera?

Jamen - jag försöker väl själv då.

*****

Inga kommentarer: