söndag, januari 05, 2020

Finbesök

När jag går ut för att fylla på i fröautomaterna ser jag en domherrehona på marken under syrenen. Den beter sig lite underligt, den inte verkar bry sig om mig. Domherrarna jag är van vid brukar ge sig iväg så fort man kommer inom synhåll för dem.

Jag går närmare. Fågeln bevakar mig, men flyttar sig inte nämnvärt, utan äter av syrenens frön som fallit till marken.

Plötsligt inser jag; det är ingen hona av domherre. Hona är det enda som stämmer. Men det här är en tallbit. En välkommen premiärbesökare. Visserligen har jag sett den förr, även om det är decennier sedan. Det är ju en nordlig art. Men här på vår tomt har den aldrig siktats.

Bilden blev väl sådär. Men den duger.

Tallbit kallas i folkmun dumsnut eftersom den är relativt oskygg.

*****

4 kommentarer:

Anonym sa...

Såna hade vi ett gäng av i vår rönn för ett antal år sen. Hannarna syns verkligen. Inte så svårt att hitta dem i fågelboken, bara korsnäbb som liknar i färgen. ellem

Bert Bodin sa...

@ellem

Tyvärr har vi inga rönnar på tomten. Då hade vi kanske haft fler besök både av tallbit och sidensvans. Men syrenens frön verkar duga. För finsmakare. 😉

Elisabet. sa...

Vi får nog plantera några rönnar. Inte ens skymten av någon Tallbit har vi skådat.

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Tallbiten är ju dessutom en nordlig art. Vet inte hur frekvent den är söder om Dalälven.