söndag, maj 22, 2022

Samling på gården

Dags för maj månads vinprovning i bostadsrättsföreningen. Denna gång enbart roséviner. Årstidsaktuellt, alltså. 

Inte heller rosé bara sådär, utan det blev utvalda och inte så vanliga sorter som fick träffa våra sofistikerade gommar. 

Vi började redan ute vid grillen på gården med en champagne. Jo - champagne finns även i roséversion. Gosset Grand Rosé Brut. Mycket, mycket gott. Jag har aldrig hört talas om varianten förr. Gjord på Chardonnay och Pinot noir. Inslag av "smultron och röda vinbär" enligt andra bedömare. Själv har jag inte så utvecklat smaksinne att jag kan kristallisera ut sådana smaker. Men man får väl lita på de kunniga. Gott var det i varje fall. Mycket gott till och med. Men priset var ju därefter. 499:-. Men så var det ju också det äldsta vinhuset i Champagne som producerade. Grundat på 1500-talet.

Sedan fortsatte vi med fler för mig okända varianter. Crios Rosé of Malbec. Gott till en början. Nummer tre blev en gammal bekant. Mulderbosch Rosé. En favorit hos oss. Och det stod sig mycket bra i konkurrensen med de övriga. Prisvärt. 95:-. Och gick man därefter tillbaka till Crios, ovan, så smakade det inte lika bra längre. Men det har vi upptäckt vi flera tillfällen, att det blir så.

Nummer fyra var Les Luzeriaies Tavel. Ett rosévin på gränsen till rött. Det var väldigt mörkt för att vara ett rosé. Men gott. Fruktigt. Pris 139:-. Men då krävs ju förstås att man lär sig namnet. 

Som vanligt blev det en mycket trevlig tillställning. Vi började vid gårdens grill, men var tvungna att dra oss in i styrelserummet efter ett tag, då regndroppar började falla.


*****

2 kommentarer:

Monet sa...

Som jag sagt dig förut: rosévinets ursprung är Provence i södra Frankrike. Det utmärks av sin lätthet och sin ljusa färg (som bensin ungefär). Allt det du beskriver är säkert gott och prisvärt (de mörka tavelvinerna från Languedoc anses vara av god klass numera men området har tidigare mest producerat lågklassvin) men har egentligen inget med ursprungsprodukten att göra. Jag är verkligen ingen expert men vi har levt mitt i detta rosévinernas vingårdsöverflöd och var dessutom med i Munskänkarna med deras mycket professionella utbildningar och vinprovningar i många år så lite kan vi trots allt.

Tipsar dig återigen om artikeln jag skickade dig om Systembolagets kommande importer från vingårdarna i Provence, återuppståndna svenska Rabiega t ex.

Bert Bodin sa...

@ Monet

Det där med Tavel-vinerna kände jag inte till.

Tack för artikeln om kommande viner.