måndag, maj 09, 2022

Kvällskiftet ...

.. avklarat med bravur. Vi var väl ett femtontal grannar som mötte upp nere i underjorden och städade. 

Det blir inte bara jobb. Det blir lika mycket socialt. Det pratas, frågas och berättas.
 - Vem är det som håller på och spikar hela dagarna. De måste ha slagit in minst 500 spikar nu?
En av de yngre killarna i huset undrar om jag vet. Han sover på dagen, när han har nattskift, så jag förstår dilemmat.
Jag kunde inte svara eftersom jag egentligen hade samma undran, men snart fick jag svaret. Den skyldige dök nämligen upp och råkade fråga mig om det hördes mycket.
 - Jaha - är det du?
 - Jo, jag bygger om badrummet.

Efteråt kunde jag berätta för den "drabbade", men kunde också lugna honom. Det skulle vara klart om inte alltför lång tid.

Snart var vi klara. Allt snyggt och prydligt. Nästa städning i höst.

*****

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Oj, det måste vara knepigt att sova när det spikas och bankas hos grannen! Det är väl en av nackdelarna med att arbeta enbart nätter och man inte bor lite vid sidan om allfartsvägen eller andra boende.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Det visade sig att han bara jobbade natt under en period då och då. Han kanske kan byta bort sitt skift.