torsdag, maj 12, 2022

Tala om för mig

Lunch på Savoy idag. Det blir så då och då. Dagens rätt. Vällagat. Och en jättegod rabarbersmulpaj till kaffet.

Salladsbuffé förstås. Den var god och innehöll förutom fräscha grönsaker, mozarella. Jag har inget emot den "osten". Många ääälskar den, och öser lovord.
Men tala om för mig: Vad smakar mozarella?
Jag kan inte berätta. För jag vet inte. Mitt svar blir alltså: Absolut ingenting.
Har aldrig gjort.

Huvudrätten var "Sesampanerade laxbiffar
med citrusponzu och kokosris".  

Och chili, skulle jag vilja tillägga. Mycket chili. Man fick stundtals andningsbesvär och vallningar där man satt. Åtminstone tills man vant sig. När smaklökarna brunnit färdigt smakade det fisk.

Tala om för mig: Varför ska många rätter döljas i eld?

*****

8 kommentarer:

Rexxie sa...

Du har helt rätt när det gäller mozarellan! Smakar absolut ingenting. Jag tycker inte att den har särskilt trevlig konsistens heller...

Du har även helt rätt när det gäller chili. Lagom är bäst!

Elisabet. sa...

Mozarella är gott, tycker jag .. men duttar alltid på lite örtsalt. Eller olivolja. Det finns inget i världen som Harry blir så lycklig över, som en bit av den osten. Och han känner DIREKT när jag klipper upp den lilla förpackningen och kommer på studs.

Allt för stark mat är väl aldrig gott, även om jag tycker om när det hettar lite. Inte ens på den indiska restaurangen vi troget besökte i Berlin, var det särskilt heta rätter, även om det på menyn stod att den skulle vara "stark". Det var perfekt. Är nånting superstarkt, drabbas jag genast av hicka.

Bert Bodin sa...

@ Rexxie

Tänk att vi är överens. För en gångs skull. ;-)

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Nu var det inte tycka, du skulle göra. Du skulle beskriva vad mozarella smakar. Det är ju klart att om du kryddar upp den på olika sätt, så smakar den väl kryddor. Men grunden ....? Gör om och gör rätt!

;-)

Elisabet. sa...

Herr General Bert: jo, men lite smakar det .., milt och mjukt.

Bert Bodin sa...

Jaha!

Babsan sa...

Mozarella smakar ingenting men med lite Persillade på och blanda med pasta så blir det gott eller bara svartpeppar

Bert Bodin sa...

@ Babsan

Det är alltså inte själva mozarellan folk äääälskar. Det är kryddorna man häller på.