lördag, maj 07, 2022

En första ...

.. sommargäst besökte oss igår. På balkongen i stan. 
 - En liten fluga, tänkte jag.
Men den såg lite annorlunda ut. Så jag försökte få korn på den lite bättre. 

Liten var den. Högst en dryg centimeter från för till akter. Till slut lugnade den sig och kom inom mobilkamerahåll. Då såg jag att det var en murargeting, som kämpade ivrigt för att ta sig ut genom inglasningen.

Lönlöst, förstås. Men så dök jag upp, grep försiktigt tag i en vinge. Den protesterade inte särskilt mycket. Knappt alls. Och så kunde jag släppa ut den i frihet.

Hoppas den uppskattade det.

*****

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Underbart med djurvänner. På instagrams "händelser" kan man verkligen få ta del av räddningsexpeditioner av djur - små som större -. Andungar som dråsar ner i en avloppsbrunn och plockas upp av någon snäll människa .., ett rådjur som fastnat i taggtråd och får hjälp att komma loss ., små hundvalpar eller kattungar som övergivits och plockas upp från någon motorväg.
Sånt. Jag blir lika lycklig var gång jag ser en sån film.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Alltid kul att hjälpa till. Ibland är det kraschade fåglar, men oftast vilsneflugna fjärilar o.dyl.