söndag, augusti 21, 2022

Barndomstrakter

"Ett stycke tid fångad med en sällsam precision, både vad gäller stämningar och miljöer", " ...uppdaterad äventyrsroman där äventyret egentligen är någon annanstans."

Jag läser baksidestexten på den bok jag ska börja med idag. Häng city av Mikael Yvesand. Den lär handla om kvarteren där jag bott stora delar av mitt liv. Barndom fram till 12-årsåldern, ungdom från 18 år till relativ ungdom 30. Detta är alltså luleålitteratur av en luleåförfattare, som jag inte känt till. Det är också hans debut.

Spännande!

Avslutar därmed Gröna villan av Sofia Rutbäck Eriksson. Den boken handlar också om min närmiljö. Ett äldreboende i byn Rutvik någon mil utanför stan på väg till stugan i skogen vid havet. 

Här händer det saker, när nedläggning hotar. 

Men tyvärr engagerade den inte tillräckligt mycket.


*****



2 kommentarer:

Gunnel sa...

Gissar att Häng city handlar om Örnäset.

Bert Bodin sa...

@ Gunnel

Du vann! Det är precis vad den gör. Jag bodde på Krongårdsringen som barn och i Cityhuset som lite äldre, efter 6 år i Kiruna. Sedan bodde jag på Kronkan igen, fram till 1986.