måndag, augusti 29, 2022

Ibland ...

.. är det skönt att bara strosa planlöst omkring i stan. Vädret inbjuder, förstås. Mycket folk i farten, så jag väljer att väja undan till lite mer lugna stråk. Man kan exempelvis snedda ner mot Norra hamn, efter att jag hämtat höstens program på Kulturens hus. Dags att planera.

Men jag fortsätter ner mot hamnpromenaden med utsikt över Norra stadsfjärden. Här är det ofta mycket folk, när vädret är såhär bra som idag. Men en måndag mitt på eftermiddagen är det rätt tomt. Någon har glömt sina skor - sån´t fascinerar mig. Det här är på en "läktare" där folk brukar sitta och njuta av solen.

Jag går vidare och häpnar över planteringarna. De sjunger väl på sista versen, kan jag tro. Ibland tycker jag att de röjs lite för tidigt. Hoppas de får vara kvar en månad till. 

När jag sedan vänder hemåt igen passerar jag Elite Hotel. En vacker byggnad. Här ska jag äta lunch imorgon, är det tänkt.

Luleå är fint. 

 
*****

6 kommentarer:

Gunnel sa...

Det blommar vackert i Norra hamn. Dessutom har det varit ovanligt skräpfritt i år, vilket gläder mig. Vi har sluppit de tomma pizzakartongerna och annat kladd. Luleborna har skärpt sig.

Bert Bodin sa...

@Gunnel

Eller också har "nånannan" varit framme och städat.

Elisabet. sa...

Men så helt fantastiskt vackra planteringar! Vilken kreativ stadsträdgårdsmästare ni måtte ha!

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Stämmer. Man häpnar varje år. Och det finns över hela stan.

Mian sa...

Inga ruderatmarker där man kan leta efter kul insekter? 😁

Bert Bodin sa...

@Mian

Jo - men har inte varit åt något sådant håll på ett tag.

Jag är dock orolig. Har aldrig varit med om en så insektsfattig sommar.