måndag, augusti 22, 2022

Nu är det ...

.. nötkråkans tid. Såhär i augusti, när sembratallens kottar börjar mogna och falla till marken, kommer den fina nötkråkan på besök. Man ser den överallt, där de där träden finns - det vill säga i stadens parker. 

Jag tog en runda i hopp om att få se den. Och kanske en och annan strandskata också. Sistnämnda blev det dock inget med, även om jag spanade i fyra parker. Men, som sagt, nötkråka fanns det gott om.

Normalt är de ganska skygga. Men i Stadsparken är de förmodligen så vana vid lekande barn, som yrar omkring vid lekhörnan, där också sembratallarna finns. Därför fick jag komma nära och kunde ta en bild med mobilen på en som just hade hämtat en kotte och satt sig för att äta lunch.



*****

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har mig veterligt - aldrig någonsin i hela mitt liv - sett en nötkråka! / Elisabet

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Den ska nog finnas hos er också. Men ni har kanske inte så gott ställt med sembratall.

De som finns här i norr är ofta den sibiriska underarten, som kommer över från öster, dvs Finland. Vi har dem här bara den här tiden på året.