måndag, augusti 22, 2022

Finn fem, ..... nä,

.. ett fel! Benke hämtade sitt nya pass idag. Det har minsann låtit vänta på sig. Det har ju trasslat en del med leveranserna från den finska tillverkaren, bl.a. Sedan har ju problemen spätts på eftersom det blivit rusning efter pass efter att restriktionerna kring pandemin börjat avta, och folk börjar resa igen. 

Men sedan finns det ju också de som "missbrukar" pass - slarvar, tappar bort, säljer till förfalskare med mera. Jag anser att pass är en värdehandling som man ska vara rädd om. Hör ibland talas om folk som verkar ta ut pass en gång per år. Det ställer förstås till det för utställaren. Det borde finnas en begränsning. 

Nåväl. Nu trodde ju jag att det där problemen i Finland också skulle rätta till fel, som jag upptäckt tidigare i mitt eget pass. Men icke. Felet kvarstår-

 - Vilket fel, undrar du.

Ja, det får du lista ut.


*****


4 kommentarer:

Gunnel sa...

Är inte möjligen platsen som börjar på N felstavad?

Bert Bodin sa...

@ Gunnel

Grattis!

Du hittade helt rätt fel. 😊👍

Elisabet. sa...

Det hade jag aldrig kommit på, men när man uttalar Nikkaluokta, så hör man ju hör det ska stavas. Nu, när man vet det ,-).

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Precis så!