onsdag, april 08, 2020

Köp svenskt

I förmiddags intervjuades en gotländsk grönsaksodlare i radion. Det handlade om de problem han förväntades få på grund av de rådande tiderna.

Hur skulle han nu få arbetskraft till skörden, när inga ukrainska eller polska arbetare kan importeras till landet?

Jag studsade till ordentligt.  Har vi ett jordbruk baserat på "slavhandel"; folk som kommer hit och jobbar för låga löner, för att det ska gå runt? 

Nej - skärpning! Nu finns ju massor med permitterade människor att ge en chans till ett tillskott i kassan. Naturligtvis med avtalade löner. Allt annat vore skämmigt.

*****

6 kommentarer:

Cecilia N sa...

Det där gäller för de skånska och blekingska bönderna och odlarna också.
Och bärföretagen i norr.
Och kanske nån mer bransch som jag inte känner till.
Och det är inte nytt. Det har pågått i decennier.

Bert Bodin sa...

@Cecilia N

Jo, jag är fullständigt medveten om det. Men han lät mer eller mindre panikslagen. Hur skulle det nu gå?
Ja, det finns inhems arbetskraft.

Kersko sa...

Så tänkte jag också .

Bert Bodin sa...

@Kersko

Ja, jag tyckte det vore det mest självklara alternativet.

Allmycke sa...

Problemet är väl att svensk arbetskraft - permitterad eller inte - förväntar sig avtalsenliga löner och reglerad arbetstid. De kraven har inte säsongsarbetare från Polen eller andra f.d. öststater. Tyvärr.
Det är den billiga arbetskraften vi har att tacka för de relativt billiga inhemska grönsakerna - som morötter, kål, gurka, tomater och flera andra jag inte kommer ihåg just nu. I säsong alltså!

Bert Bodin sa...

@Allmycke

Och jag kan aldrig sluta förvånas över att folk som jobbar i Sverige och hos svensk arbetsgivare, inte har avtalsenlig lön.