måndag, april 27, 2020

Inredningstips

Igår, när jag rensade vår perennrabatt, hittade jag rätt stora "pälstussar" precis vid krolliljorna.

Tidigt i morse, mycket tidigt, förstod jag vem som donerat pälsen. Då såg jag nämligen en av våra frekventa harbesökare ute på tomten. Hen hade klätt om. I alla fall delvis. Det vita huvudet var så gott som hargrått. Resten av kroppen var starkt gråsprängd. Där hade vi alltså donatorn.

Man ska vara snäll med fåglarna. Inte bara mat behövs. Nu pågår bosättning. Högsäsong. Nybyggnad såväl som renovering.

Alltså gjorde jag det enda rätta. Jag samlade ihop harpälsen och fäste tussen med en klänypa i vår stora syren.

Det tog 12 minuter innan den första byggherren, en blåmes, tog för sig. Det blir mjukt, varmt och fint i den barnkrubban.

Varsågod! Jösse bjuder.
*****

2 kommentarer:

Allmycke sa...

Jag kammar ur pälsen på min hund ute och brukar sätta upp resultatet i närmsta träd. Det brukar inte ta lång tid förrän det är borta - allt!

Bert Bodin sa...

@ Allmycke

Det duger också finfint. 🙂
Vi fick en gång rädda en fårskinnsfäll som vi lagt ut för vädring en gång. Snabbt var en talgoxe framme och röck päls ur den.