tisdag, april 28, 2020

Nya vanor


Jag har en liten nackdel. Det är sant. Förstår om du har svårt att förstå det. Inte heller gäller det baksidan på huvudet och ner mot ryggen, för den nackdelen är lite större.

Saken är den att jag ofta skjuter upp. Inte i någon allvarligare mening. Det gäller läsning. Av dagstidning. Av en av de dagstidningar det här hushållet prenumererar på. Den som kommer i brevlådan blir snabbt läst till frukost.

Men den där digitala, DN, får oftast min uppmärksamhet framåt sen eftermiddag och kväll. Kanske hänger det ihop med att det blev så, när jag jobbade. Jag hann helt enkelt inte ta DN på morgonen. På den tiden i pappersform. Den blev en "kvällstidning" för mig.

Men ibland blir den faktiskt oläst. Jag läser nämligen e-tidningen, dvs den som ser ut som papperstidningen, men på skärm. (Den andra versionen, som ständigt uppdateras under dagarna, hoppar jag över. Där får SR:s och SVT:s sajter hoppa in istället.)

Men nu från och med idag blir det nya rutiner. Se bara på bilden till vänster. Jo, det är tepåtåren som skymtar där uppe till höger. Morgonrocken skymtar nertill och digitala DN däremellan. Se där! Det funkar.

Nu gäller det bara att gå vidare. Jag har nämligen samma egenhet med uppskjuten läsning, när det exempelvis gäller tidningen VI, eller Filter. Jag vill liksom spara på godsakerna. Och precis som med lösgodiset i affären (som jag tack och lov alltid kommer att undvika), så undviker jag att kasta mig över de två tidskrifterna, när de hamnat i brevlådan. Så nu har jag april månads VI oläst. Vilken dag som helst kommer majnumret. Filter, däremot kommer bara varannan månad, så då ska jag väl hinna med det numret innan juni-julieditionen dyker upp. (Fast ibland är det rätt svårt. Filters artiklar är ibland "boklånga".)

Uppryckning påbörjad. Vi får se hur det går.

*****

8 kommentarer:

Rexxie sa...

Någon månads fördröjning bara? Jag har ett helt års utgivning av Opus liggande olästa, och nästan lika många exemplar av Opera...

Bert Bodin sa...

@Rexxie

Jo,men du vet, vi tröga norrlänningar är ju snabba jämfört med ... eeeh ....

Elisabet. sa...

Hahaha .., ja, jag ler åt konversationen här ovanför :)
DN i pappersform läser jag också - oftast - vid sex, sjutiden på kvällen.

Bert Bodin sa...

@ Elisabet

Jag förstår av ditt leende att du håller med mig.
😏

Anonym sa...

Glädjande att det är fler än jag som vill spara på godispåsen, VI har jag slutat med en tid, har många som ligger på vänt, tidningen M-magasin är halvläst och på torsdag kommer en ny... /Majalena

Bert Bodin sa...

@ Majalena

Se där! Nu kommer erkännandena. Modigt att erkänna. Det finns många av oss därute. 😉

Anonym sa...

Såna där te’koppar hade vi när jag växte upp. Men det var nog mest som ”finkoppar”. Till vardags var det muggar som kom då. Jag tyckte redan då att se var snygga, kopparna alltså. Undrar just vart de tog vägen? ellem

Bert Bodin sa...

@ ellem

Jag gillar dem också. Har vuxit upp med dem och fått ärva.
Det är Gustavsberg. Kobolt heter de.