lördag, mars 11, 2023

Konstkonst

I förrgår konstmusik. Idag konstkonst.

Här i Luleå, i grannkvarteret till där vi bor finns en växande konstskatt. Det är Länsförsäkringars kontor som bevarar den. Idag var det stor vernissage. 32 nya verk har tillkommit den senaste tiden. Så sammanlagt finns nu 186 verk. 128 konstnärer med anknytning till Norrbotten är skaparna. 

Vernissagen idag var mycket välbesökt. Massor med folk cirkulerade i kontoret, som inryms på tre våningar. Kontorslandskap och mer slutna kontorsrum. Det blev tidvis lite trångt i korridorerna. Många bekanta att växla några ord med. Det bjöds på bubbel. 

Vi hade kunnat gå runt där i flera timmar, men det blev lite för mycket. Saken är den att man kan gå till kontoret närsomhelst, men får då räkna med att det sitter folk och jobbar i lokalerna. Nu var arbetsplatserna fullständigt renrakade på grejer.

Vad ska jag då visa för exempel? Ja, det är svårt att välja, men här kommer en radda bilder. Alla kan klickas på, för närmare inspektion.

Lista med alla konstverk och skapare



Foton? Nej - målningar.





Joakim Karkeas björkar skulle jag gärna ha.






Stilarna växlar


Ingen brist på fantasi.



En favorit.


*****




19 kommentarer:

Babsan sa...

Åh så myckert vackert att vila ögonen. På

Monet sa...

Väldigt fint och intressant! Vilket kulturliv ni har däruppe!

Babsan sa...

Nån av mina bröder har små lappgubbar i tenn som är gjorda av Pirak otroligt fina

Anta Snaque sa...

De tre tavlorna just nedanför "bubblet" väcker lite habegär. Och mest björkarna!

Kristina sa...

Va' kul att du informerar oss utflyttade! På det viset tycker jag mig fortfarande (nåja) hänga med i det som händer i min gamla hemstad. Luleå har alltid (som jag minns), varit på tåspetsarna i kulturella sammanhang. Och det är jag stolt över! Tack för bevakning!

ELIZA sa...

Mycket fina bilder. Men dras till den femte..Havet,uppfödd i Nyborg,bott i Boden,vid älven...Nu utsikt över Kalix älven...Kan inte leva utan vatten i sikte...Undrar hur Ni andra känner...Dras man till uppväxt miljön?

Kristina sa...

Bilden längst ner till höger, vem har gjort den?

Bert Bodin sa...

@ Babsan

Sannerligen en hel del.

Bert Bodin sa...

@ Monet

Här finns massor. Det är jobbigt att vara pensionär. ;-)

Bert Bodin sa...

@ Anta Snaque

Tyvärr var de ju inte till salu.

Bert Bodin sa...

@ELIZA

Ja, någonting ligger väl kvar i bakhuvudet från barndomen, kanske.

Bert Bodin sa...

@Kristina

Urban Vikberg, heter han.

Gunnel sa...

Läste om utställningen i tidningen. Hoppas det är öppet varje helg, känner inte riktigt för att störa kontorsfolket. Gillar också Karkeas björkar.

Bert Bodin sa...

@Gunnel

Absolut sevärt. Vet inte om det är helgöppet.

Elisabet. sa...

Eliza: ja, det tror jag verkligen! Uppvuxen med vatten alldeles intill tomten .., från vardagsrummet såg man hela tiden hur vattnet förändrades .., och jag kan ännu - trettio år senare - känna doften från sälgen nere vid stranden! Inombords. (Bor nu med havet inom några minuters promenad hemifrån).

thord wiman sa...

Å detta kosmosträd som helt självklart växer upp ur nymånens skära faller jag pladask för. Förstås också för det fyrverkerifestliga färgspel som emanerar därur.

Det gräsligt förtärande habegäret river styggt i själen ...

Bild 10 av 16.

Bert Bodin sa...

@Thord Wiman

Så synd att det då inte är till salu. 🤔

V sa...

Jag gillar också Karkeas målningar, det är något med hur ljuset strilar ner i en del målningar som tilltalar mig. Tyvärr är prislappen lite för hög för att jag ska kunna investera i ett av hans verk. Ibland när vi är på kvällspromenad går vi förbi Lindbergs Konst och kikar genom fönstret på deras utställningar. Brukar vara bra variation på utställare.

Bert Bodin sa...

@V

Och just den där björktavlan skulle nog vara lite svårplacerad. Åtminstone hemma hos oss. Den var säkett 1,5 X 0.75 m.

De jag har sett av honom på Lindbergs har inte haft den storleken.