fredag, mars 24, 2023

Så ställer jag ...

.. tillbaka spänningsromanen
Sarek i bokhyllan efter att ha vandrat i nationalparken i fantasin. Men samtidigt var det mycket märkligt, eftersom jag känner till markerna, sjöarna, fjälltopparna och vandringslederna. Jag kunde följa sällskapet på kartan.

Det fanns små avvikelser från verkligheten, men det spelade ingen roll.

Det blir högt betyg. Spännande och skrämmande, ibland olidligt. Upplösningen tänker jag förstås inte gå in på, men den överraskar. Elegant berättat av Ulf Kvensler.

-----
Jag upptäckte förstås ett par sakfel. Två identiska, faktiskt.Och det gällde en av huvudpersonerna, Anna, som vid två tillfällen kröp ner i sin ryggsäck när hon var frusen. Jag skrev till förlaget, och jag fick svar:

Hej Bert!

Tack för ditt mail. Roligt att du tycker att boken är bra!

Det något charmiga korrekturfelet upptäcktes i ett tidigt skede och har redan åtgärdats. Stort tack för att du mailade!

Vänliga hälsningar
Aida
Albert Bonniers Förlag


*****

11 kommentarer:

Monica sa...

Hmmm, i tidigt skede ... varför gick det då i tryck? Nej, tror att det var nu de såg och kul, ja lite kul kanske att de svarade och bra att du påtalade. De funderar inte på att byta ut korrekturläsarna😌

Elisabet. sa...

Det är lustigt det här hur man kan fungera - eller inte -. På den tiden när jag skrev krönikor i hemtidningen, kunde jag läsa igenom texten gång på gång, på gång och allt såg bra ut. Sedan kom det i tryck och jag såg DIREKT felet! Samma sak när jag sitter och skriver här eller någon annanstans .., jo, men det är okej .., och så klickar jag på publicera och får förstås en kommentar om att jag skrivit fel veckodag eller något liknande. Har jag noterat det? Inte alls! Jag fattar inte hur man (jag) kan bli så blind?

Bert Bodin sa...

@Monica

Hela Bonnierstyrelsen avgick idag.

Bert Bodin sa...

@Elisabet

Känner igen det. Definitivt.

Babsan sa...

Trevligt svar.Boken var en 5 poängare oavsett sakfel eller ej.Trevlig helg

Bert Bodin sa...

@Babsan

Trevlig helg till Raggarön också.

Gunnel sa...

Lite feg för det som är alltför skrämmande. Men jag har den på min lista över framtida lyssning.

Bert Bodin sa...

@Gunnel

Det är en smygande skräck.

Båthuspernilla sa...

Testa att korrenturläsa med texten upp och ner. Det fick jag lära mig av en rutinerad sekreterare som jag sommarjobbade med i tonåren. Det aktiverar hjärnan på ett annat sätt än medan man skriver och motverkar det där med att inte ser sina skrivfel. Så nästa gång, ställ dig på hövvet eller vänd skärmen. 🙃

Bert Bodin sa...

@Båthuspernilla

Haha - den tekniken används i det hemmet vid korsordslösning. Framgångsrikt. Men märkligt.

Bert Bodin sa...

@Båthuspernilla

'... det här hemmet...' ska det stå.